Ricoh går med i ICCE för kampen mot piratkopiering

Stockholm, 3 juni 2015 – Ricoh Europe meddelar idag att man att man ansluter sig till ICCE (Imaging Consumables Coalition of Europe, Middle East and Afrika) och blir den tionde medlemmen i organisationen för att stärka kampen mot falska förbrukningsvaror.

– Detta är en väldigt viktig fråga för oss. Ricoh investerar mycket i forskning och utveckling för att kunna erbjuda våra kunder de allra bästa och mest innovativa produkterna och den bästa tekniken. Vi har drabbats av olaglig förfalskning av våra produkter och vårt ställningstagande i denna brottsliga verksamhet har alltid varit tydligt. Att gå med i ICCE säkerställer att vi förbättrar våra egna insatser inom EMEA och det stärker effektiviteten i den här kampen, säger David Mills, CEO på Ricoh Europe.

Genom att vara medlem i ICCE och arbeta tillsammans med ICCE:s andra medlemmar ökar vi industrins möjligheter att effektivt bekämpa varumärkesförfalskare och skydda digitaltrycks-/kopierings-/skrivarbranschen som för närvarande hotas av en piratmarknad på 1,6 miljarder euro. Dessa förfalskade produkter är ofta farliga och miljöskadliga och de lurar konsumenterna på kvaliteten de har rätt att förvänta sig av äkta förbrukningsvaror.

– Vi är glada över att välkomna Ricoh som medlem. Att arbeta tillsammans med andra varumärken är helt avgörande för att maximera effektiviteten på brottsbekämpningen och för att kunna påverka de som tillverkar och säljer förfalskningar, säger en talesperson från ICCE.

Magnus Christerson, marknadsdirektör, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 33 00, e-post: magnus.christerson@ricoh.se

Kirstie Stevens/Jack Gibson, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3632 / +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

David Mills, CEO på Ricoh Europe