Ricoh ungdomssatsar i tre storstadsklubbar

Stockholm, 21 februari 2014

Fotboll för människor samman, är roligt och kan vara många ungdomars räddning undan droger, kriminalitet och rasism. Därför sponsrar Ricoh nu tre fotbollsklubbars sociala engagemang i samhället i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Det är känt sedan länge att fotboll är ett fantastiskt sätt att avskaffa fördomar och föra samman ungdomar med olika bakgrund. I fotbollens attraktionskraft finns enorma möjligheter att skapa något positivt för samhället. Därför har Ricoh valt att bli partner till tre storstadsklubbar i deras ungdomssatsningar: IFK Göteborgs ”Samspelet”, DIF:s ”Djurgårdsandan” och nu senast Malmös ”MFF i samhället”. Inom ramen för satsningarna ordnar klubbarna allt från turneringar mot rasism, till spontanfotboll och fotbollsaktiviteter i skolor där alla är välkomna. Många av aktiviteterna görs i områden med extra utmaningar.

– Vi är sedan tidigare djupt engagerade i idrottsrörelsen med extra fokus på ungdomar i vårt sponsorskap. I vår verksamhet ingår ett ansvar att göra hållbara affärer, det innefattar även ett socialt ansvar. De här klubbarna har ett väl etablerat ungdomsarbete som vi är stolta över att bidra till, säger Magnus Christerson, marknadschef Ricoh Sverige.

Om MFF i samhället
MFF i Samhället är namnet på Malmö FF:s arbete för att skapa aktiviteter för barn och ungdomar för att motverka att de hamnar i negativa och destruktiva beteenden. Målet är att genom fotboll sprida och underhålla positiva värderingar, motverka våld och rasism, minska användningen av droger och öka integrationen mellan olika grupper i samhället. Ambitionen är att väsentligt utvidga och intensifiera den sociala verksamhet Malmö FF bedriver för ett bättre Malmö. Ricoh har samarbetat med klubben under ett flertal år och väljer nu att bli verksamhetspartner i ungdomssatsningen.

Om Samspelet, IFK Göteborg
Samspelet är namnet för IFK Göteborgs sociala projekt, där föreningen på ett tydligt sätt vill ta sitt samhällsansvar tillsammans med partners. Fokus ligger på tre områden:
barn- och ungdom, fotboll samt Göteborg med omnejd. Ricoh Sverige blev Samspelets första så kallade platinapartner i mars 2013.

Om Djurgårdsandan
Djurgårdsandan, Djurgårdens IF:s sociala verksamheter, arbetar med stockholmsungdomar i projekt för hälsa, integration, en positiv supporterkultur och föreningens värdegrunder. Bland annat ordnar Djurgårdsandan sommarkollon och Drive-In-Fotboll, organiserad spontanfotboll, där vem som helst får komma och spela på fredags-, och lördagskvällar i Tensta, Rinkeby, Botkyrka och Kista. Fotbollen har även utökats med bland annat gratis Drive-In-Friidrott på Djurgårdsandans Sportcenter, ett center med fokus på integration och ökat idrottande bland unga. Ricoh gick in som partner 2013 och förlänger nu sitt engagemang.

För mer information, kontakta:
Jan-Olov Kindvall, MFF i samhället: 0708-19 42 45, jan-olov.kindvall@mff.se
Fredrik Abrahamsson, IFK Göteborg 031-703 73 11, fredrik.abrahamsson@ifkgoteborg.se
Jonas Riedel, Djurgården Fotboll 070-754 44 51, jonas.riedel@dif.se
Magnus Christerson, marknadschef Ricoh Sverige: 08-734 18 68, magnus.christerson@ricoh.se
Lisa Oliv, CSR-ansvarig Ricoh Sverige: 08-734 33 42, lisa.oliv@ricoh.se

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx. 20 billion USD). The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialized industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives. Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees.
For further information, please visit www.ricoh.se.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

Vi är sedan tidigare djupt engagerade i idrottsrörelsen med extra fokus på ungdomar i vårt sponsorskap. I vår verksamhet ingår ett ansvar att göra hållbara affärer, det innefattar även ett socialt ansvar. De här klubbarna har ett väl etablerat ungdomsarbete som vi är stolta över att bidra till.
Magnus Christerson, marknadschef Ricoh Sverige