Ricoh utökar med Avanti Slingshot

Stockholm, 7 november 2014 – Ricoh Europe utökar sin portfölj med Avanti Slingshot, ett uppdaterat informationshanteringssystem (MIS) från Ricohs partner Avanti. Systemet förbättrar tryckeriers driftsplanering, transparens och rapportering.

– Tryckerier står inför flera utmaningar. De fokuserar på att få fler beställningar för att behålla samma omsättning som året innan och att få lönsamhet i varje uppdrag. Ricohs mål är att ta fram produkter och tjänster som ökar deras produktivitet, effektivitet och prestanda, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Avanti Slingshot hjälper tryckerier att lyckas genom lösningar som gör hela arbetsflödet enklare och effektivare. Från priskalkylering, CRM-uppdatering, inköp och inventariehantering till schemaläggning, transport och fakturering. Det ger dem bättre översikt över arbetskostnader, möjlighet till jobbspårning och enkel tillgång till faktureringsuppgifter.

Avanti Slingshot kan enkelt integreras med tredjepartleverantörers programvaror och utrustning och har ett robust gränssnitt som hanterar JDF/JMF och XML för att förhindra ”öar av automatisering” på produktionsgolvet där många fasta installationer har driftsatts utan att vara kompatibla med varandra. Resultatet är ett skräddarsytt integrerat produktionsflöde. Eftersom det är webbaserat har man också tillgång till systemet hela tiden och överallt ifrån. Det kan vara en molnbaserad eller hostad lösning vilket ger flexibilitet och säkerhet för olika individuella behov.

– Den nya plattformen är anpassad till de komplexa och unika arbetsflöden många tryckerier nu konkurrerar med, inklusive hybrida arbetsflöden med både offset och digitalt tryck, storformat, marknadsföringstjänster, utskick och effektuering. Det kopplar samman verksamheten med produktionsprocessen, gör det möjligt med en integrerad plattform för e-handel, skapar konsekventa priskalkyler, hanterar materialbeställningar och externa inköp, och förser dessutom kundservice med den information de behöver för att göra sitt jobb effektivt. Det inkluderar också all försäljningsinformation i CRM-systemet för ge möjligheten att bearbeta eftermarknaden, säger Tommy Segelberg.

Med Avanti Slingshot kan man hantera fler jobb utan fler medarbetare, få snabbare betalt med effektiva faktureringsrutiner, få bättre kundnöjdhet med kortare handläggningstider och mer tid för kunden när administrationen kräver mindre tid. Avanti Slingshot hjälper också tryckerier att hantera ett ökat antal mindre digitala jobb.

– Med Avanti Slingshot märker tryckerierna att de kan driva verksamheten med mindre resurser. Ju fler jobb de flyttar från ett offset arbetsflöde till ett digitalt för att anpassa sig till efterfrågan på personliga trycksaker, snabbare körningar eller kortare handläggningstider, desto snabbare kommer en MIS-lösning att bli helt avgörande för att utnyttja fördelarna på dagens marknad. De kan schemalägga sina arbetsflöden bättre och optimera användningen av löpande bana och arkskrivare genom att dirigera jobben till den mest optimala enheten. Med Avanti Slingshot kan man även skapa ett gränssnitt för transporter som automatiskt lägger till ett spårningsnummer i jobbinformationen, säger Tommy Segelberg.

– Genom partnerskapet med Avanti breddar Ricoh sin expertis för att hjälpa kunderna att driva sina företag framåt. Vi erbjuder en bred affärsinriktad arkitektur, där alla komponenter kan förenas, Ricohs och tredjepartsleverantörers. Vi förstår kundernas affärsprocesser och skapar ett totalerbjudande som både ger effektivitet och lönsamhet, säger Tommy Segelberg.

Avanti Slingshot finns tillgängligt från 2015, med start i Storbritannien tidigt på året.

Ricoh Sverige AB
Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Tryckerier står inför flera utmaningar. De fokuserar på att få fler beställningar för att behålla samma omsättning som året innan och att få lönsamhet i varje uppdrag. Ricohs mål är att ta fram produkter och tjänster som ökar deras produktivitet, effektivitet och prestanda.
Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige