Ricoh visar boktryckarkonst i färg på Interquest Forum i London

Stockholm 24 juni 2015
Ricohs växande inflytande och kompetens i boktryckeribranschen kommer att bli ett hett samtalsämne på the Interquest 2015 London Digital Book Printing Forum i morgon, den 25 juni.

Ricoh är huvudsponsor på det årliga eventet och visar marknadsmässiga och tekniska förändringar som ska uppmuntra publicister och bokförlag till att titta på nya affärsmodeller. Det är kvalitativa inkjetpressar med hög utskriftskvalitet som ska visas. De nya systemen erbjuder prisvärda, snabbare körningar med kortare handläggningstider, och det ska tillfredsställa krävande publicisters behov och efterfrågan. Nya marknader och nya intäktsmöjligheter skapas.

– Med innovationer som Ricoh Pro™ VC60000, en tryckpress som utlovar den absolut bästa trycktekniken på marknaden, och som gång på gång visar hur väl anpassad den är och hur perfekt i tiden den lanserats för att passa publicisters växande behov av att kunna trycka färgböcker för handelsmarknaden. Den här maskinen förändrar handelsvillkoren eftersom det nu plötsligt är möjligt att trycka prisvärda färgböcker samtidigt som man kan hålla böcker i tryck och kontrollera leverantörskostnader – allt till ett rimligt pris och med väldigt hög kvalitet, säger Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG.

– Än så länge, bara ett par månader efter lanseringen har två stora publicister och ett boktryckeri sagt att den här tekniken levererar den bästa kvaliteten de någonsin sett. Dessutom ökar intresset från flera stora publicister som vill ta hem bokproduktionen till Europa igen från Kina och Fjärran Östern, säger Segelberg.

Även marknaden för digitala produktionsprover ökar. Små snabba jobb som körs digitalt. Det kan snabba på tryckprocessen eftersom produktionsprover i hög kvalitet kan snabba på beställningarna.

Även marknadsföringsprocessen förändras med våra digitala arkpressar som vår kund Lantia kommer att berätta mer om på forumet. Lantia är ett spanskt tryckeri som tillämpar egenutgivning och producerar böcker till butiker med hjälp av crowdfunding för att nya författare ska kunna finansiera sina verk. De etablerade en process som använder Ricohs teknik för både svartvitt och färg när de inte kunde hitta något tryckeri som kunde erbjuda den tjänst de behövde för mindre upplagor.

– Det var viktigt för oss att förbättra tryckprocessen och förkorta marknadsföringstiden, oavsett hur många böcker. Tack vare våra investeringar och vårt förhållningssätt till marknaden, kan Lantia nu leverera fler böcker till fler kunder på kortare tid. Vi har ett närmare samarbete med publicisterna och vi kan erbjuda bättre kvalitet i ett flertal olika format. Vi är så flexibla vi kan, med hjälp av Ricohs produktionslösningar, och lika flexibla är våra kunder, säger Enrique Parrilla, vd, Lantia.

Under eventet kommer Ricoh att använda barnboken Wild Adventures för att visa hur Ricoh Pro VC60000 kan leverera rätt kvalitet till de tryckerier och publicister som funderar på att erbjuda mindre upplagor färgtryck i Europa. Boken är en del av en modern produktionslinje från Elwin Street. Även matlagningsböcker och populärvetenskapliga böcker kommer att tryckas. Ricoh ska även visa de senaste innovationerna inom omslag och skyddsomslag, inklusive en folieeffekt som arkpressen Ricoh Pro ™ C7100X kan skapa genom att kombinera vit toner och metalliskt papper.

Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-621 90 08, e-post: tommy.segelberg@ricoh.se

Tel: 08-734 33 00, e-post: magnus.christerson@ricoh.se

|Om Interquest London Digital Book Printing Forum |
Ett årligt evenemang sedan 2010 som demonstrerar viktiga trender och lyfter frågeställningar som rör tryckerimarknaden, leverantörskedjans utveckling och boktryckarkonst, status och influenser på digitalt tryck.

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG.