Ricohs nya tryckpressar får dubbla utmärkelser från EDP

Stockholm 22 maj 2015
Ricohs forskning och utveckling har fått en dubbelbekräftelse från EDP (European Digital Press Association). Två av våra nyaste kraftpaket, tryckpressarna Pro™ VC60000 och Pro™ C7100X har vunnit högsta pris. Ricoh Pro™ VC60000 i kategorin webbdrivna produktionsskrivare och Ricoh Pro™ C7100X i kategorin produktionsskrivare för ark.

– Sedan vi lanserade Ricoh Pro VC60000 har vi sett hur marknaden öppnat sig för vad den har att erbjuda. I varje ny diskussion lär vi oss om vilka otroliga möjligheter den här maskinen har. Inkjet-pressar ersätter webbdrivna offset-pressar allt mer och hybridproduktion med applikationer för direktreklam, böcker och tidningar lika så. Dessutom så ökar volymerna även för traditionellt tryck. Detta beror på att inkjet-tekniken nu kan erbjuda den grafiska industrin allt bättre kvalitet, flexibilitet och produktivitet. Det är tydligt att juryn är övertygad om att den potentiella marknadspåverkan är väldigt spännande och vi är naturligtvis stormförtjusta över att de valde att ge Ricoh Pro VC60000 den här utmärkelsen, säger Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG.

Den nya moduluppbyggda inkjetplattformen Ricoh Pro VC60000 är en produktionsskrivare med löpande bana för färgutskrifter. Den använder Ricohs allra senaste egentillverkade skrivarhuvud med multidroppteknik dvs. dynamiska droppstorlekar för varje enskild bildpunkt och ett pigmentbläck med hög viskositet. Dessa nya hållbara högkvalitativa skrivarhuvud i rostfritt stål skriver ut i 1 200 x 1 200 dpi. Om en primerenhet väljs till kan tryckerier även köra offsetbestruket papper vilket ger en utskriftskvalitet som är fullt jämförbar med offset. Det finns också en skyddsfilmsenhet som tillval som gör ömtåliga utskrifter riv- och skrapbeständiga.

Pro VC60000 är designad att överträffa när det gäller direktreklam, traditionellt tryck och boktryck och den har en hastighet på 120 meter per minut. Pro VC60000 använder en ny egenutvecklad toppmodern Digital Front End som baserats på öppen standardarkitektur och som ger internt stöd för PDF, PDF/VT och AFP, tillsammans med JDF/JMF och stöd för avancerad färghantering. Denna högpresterande DFE som optimerats för komplex datadriven grafisk kommunikation har ett enkelt och användarvänligt gränssnitt och avancerade färghanteringsfunktioner.

Digitalpressen Ricoh Pro C7100X för färgproduktion har en utskriftshastighet på 90 sidor per minut och stöd för media på upp till 360 gr/m². Den levererar optimal bildkvalitet på 1 200 x 4 800 dpi med Ricohs förbättrade VCSEL-teknik (Vertical Cavity Surface Emitting Laser). Maskinserien finns tillgänglig med skrivarservern EFI Fiery E-43A eller den snabbare och kraftfullare Fiery E-83A. Dussintals reservdelar som är viktiga för pålitligheten och bildkvaliteten kan utbildade användare byta själva vilket leder till bättre prestanda, färre och kortare driftsstopp.

Vi är också väldigt glada över att Pro C7100X har haft en sådan påverkan på marknaden. Den är ideal för små till medelstora grafiska tryckerier, direktreklamföretag, serviceföretag, digitaltryckerier och reproavdelningar. Pro C7100X-serien har en femte tonerstation som kan laddas med genomskinlig glansbestrykning eller vit toner. Glansbestrykningen kan användas punktvis eller över hela ytan och det senare ger en väldigt högkvalitativ utskrift på genomskinliga och mörka material. Det gör att utbudet applikationer som kan produceras med den här prisbelönta digitalpressen ökar markant. Den här nya serien flexibla uppkopplade pressar gör att alla typer av moderna trycksaksleverantörer kan belöna sina kunder med enastående utskrifter, säger Segelberg.

Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-621 90 08, e-post: tommy.segelberg@ricoh.se

Tel: 08-734 33 00, e-post: magnus.christerson@ricoh.se

| About EDP|
The EDP Association is formed of representatives from Europe’s leading digital print magazines which collectively have over one million readers. The winning products were chosen by the Technical Committee and the EDP Association jury. Awards will be presented today at FESPA in Cologne.

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG