Rid på den digitala vågen och modernisera era arbetsplatser

Av Nicola Downing, Vice President, Corporate Services, Ricoh Europe

Det är veckomöte och dina kollegor dyker upp som hologram istället för personligen. Du sitter hopsjunken över din laptop och din ergonomiska stol påminner dig artigt om att sitta rakt. Detta känns kanske som science fiction men faktum är att det är innovationer som sprider sig snabbt och är på god väg att bli verklighet.

Teknik har länge haft en störande inverkan på traditionella branscher och sättet att arbeta, men nettoeffekten är vanligtvis positiv. Gamla omoderna arbetsroller ersätts av nya digitala motsvarigheter och ger nya sektorer möjlighet att blomstra och innovationer att växa fram.

De digitala lösningarna som hjälper oss att prestera mer – både på och utanför jobbet – blir allt fler. Över hälften av alla anställda förväntar sig att tekniken ska forma deras arbeten och arbetsplatser inom en 20-årsperiod. Man förväntar sig till exempel pekbaserade enheter, taligenkänning och kroppsnära teknik som smarta glasögon.

För att Europa ska kunna blomstra i den digitala eran krävs det att alla är med på tåget. Företagen måste förstå vilka förändringsbehov teknik skapar på alla plan i verksamheten – inte bara på IT-avdelningen. Om teknik används smart kan processer skräddarsys, produktivitet höjas och ett mer interaktivt samarbetsklimat skapas.

Y-generationen som arbetskraft
Ung arbetskraft har helt nya förväntningar på sina arbetsplatser och arbetsgivarna upplever en stor konkurrens. I en intervjuserie som the Economist Intelligence Unit har gjort på uppdrag av Ricoh förklarar professor James Baron från Yales universitet i Connecticut att Y-generationen, eller “millenials”, är väldigt ambitiösa och de fokuserar mycket mer på själva uppdraget och syftet än tidigare generationer. Det räcker inte att klättra upp för karriärstegen, den här generationen vill göra det effektivt och samtidigt förändra världen.

Företagsledare kommer att behöva se över hur de visar uppskattning, motiverar, belönar och handleder sina medarbetare. Detta kommer att bli en allt större utmaning med en så olikartad och mångskiftande arbetsstyrka, från flera generationer, i en och samma organisation. Förmågan att kunna skapa en teknikutvecklad arbetsplats som kan ge utrymme för medarbetarnas ambitioner kommer att vara helt avgörande för att kunna behålla topptalanger. Genom att introducera ny teknik och hjälpa de anställda utveckla alternativa arbetssätt kan företag konkurrera om arbetskraften och samtidig få tillgång till en enorm potential.

För att medarbetare ska kunna utföra sina sysslor bättre och snabbare måste de ha enkel tillgång till affärskritisk information. 37 procent av företagsledarna tror att majoriteten av deras medarbetare kommer att vara iWorkers 2018, medarbetare med tillgång till all information de behöver, när- och varhelst de behöver den. Medarbetarna själva har identifierat enkel informationsåtkomst och möjligheten att vara produktiv på en daglig basis som de främsta fördelarna med en teknikutvecklad arbetsplats.

Teknik förändrar den fysiska miljön
Sjukgymnaster, fysioterapeuter och kiropraktorer över hela världen vittnar om en ny typ av arbetsskador. Teknik ligger bakom vissa av dessa men den kan också hjälpa till att skapa en anpassad arbetsmiljö som hjälper medarbetare att prestera sitt bästa.

Professor Alan Hedge från Cornells universitet i New York kallar den här trenden ”everywhere ergonomics”. I en annan intervju i serien förklarar han hur ergonomisk design strävar efter att optimera samverkan mellan människor och teknik. Det kommer att hjälpa människor till effektivare och bekvämare arbetsplatser vilket ger positiva effekter på hälsa och välbefinnande.

Hinder för digital mognad
Europeiska företag moderniserar allt mer och kontorsanställda litar allt oftare på tekniska hjälpmedel men vanligtvis väntar beslutsfattare på att deras konkurrenter ska implementera nya digitala lösningar innan de själva vågar agera. När sedan de nya lösningarna har implementerats får inte de anställda tillräckligt med utbildning för att de ska känna sig bekväma med att använda den nya tekniken effektivt. Företagsledare anser att det är brist på resurser och digital erfarenhet som hindrar dem och som bidrar till att de är försiktiga att implementera den digitala revolutionen.

Att agera på de här frågorna och vårda de anställdas ambitioner, hälsa och välbefinnande genom att introducera ny teknik är inte bara osjälviskt. Det är också en bra affär. Det är ingen hemlighet att nöjda medarbetare är produktivare medarbetare och att det i långa loppet driver tillväxt.

De goda nyheterna är att företag inte behöver genomföra detta på egen hand. Ett samarbete med andra som har kunskap att driva digitalisering kan hjälpa även de mest tveksamma att dra fördel av hyperuppkopplingen. Ett sådant samarbete kan hjälpa företag att skapa riktlinjer för sin egen digitalisering, att bygga upp en hälsosam arbetsplats för sina medarbetare och att få ett lönsamt resultat.

Det är dags för företagsledare att våga göra en digital djupdykning. Integreras tekniken i verksamhetens kärnprocesser kan företagen rida på den digitala vågen och därmed skapa en effektivare, produktivare och mera lönsam framtid.

Kirstie Stevens/Jack Gibson, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3632 / +44 (0) 203 033 3766, e-post: press@ricoh-europe.com

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se