Små företag närmare digital mognad men de ser inte alla ekonomiska fördelar det ger

Ricoh, Stockholm 17 november 2014 Mindre företag i Europa ligger steget före de större enligt en ny undersökning som Coleman Parkes gjort på uppdrag av Ricoh Europe.

Undersökningen visar att mindre företag ser digital mognad – när verksamheten satsar på teknikdrivna initiativ och använder sofistikerade verktyg för att höja sin prestanda, hantera digitala processer och hålla tekniken uppdaterad – som ett gyllene tillfälle att jämna ut spelreglerna. 79 procent av företagsledarna för mindre företag anser att deras företag har driftsättningsfördelar jämfört med större företag eftersom de kan optimera sina processer snabbare. Dessutom tror 64 procent att de kan förstå, utveckla och dra fördel av ny teknik snabbare. Trots det verkar det inte som att de är fullt medvetna om vilka fördelar de faktiskt har.

Även om 39 procent av företagsledarna för mindre företag är helt övertygade om att de kan nå digital mognad inom två år så tror inte 27 procent att det kommer att öka deras vinster. Dessutom är det dubbelt så många små (23 procent) som stora (11 procent) företag som inte förväntar sig att digital mognad ska påverka företagets ekonomi alls.

Ledare för större företag ser fler fördelar med digital mognad än ledare för mindre företag:

• Enklare informationsåtkomst (93 procent)

• Förbättrade affärsprocesser (90 procent)

• Starkare konkurrensfördelar (86 procent)

Trots en relativt låg förväntan på konkurrensfördelar och vinst tror ledare för mindre företag att digital mognad medför:

• Enklare informationsåtkomst (79 procent)

• Förbättrade affärsprocesser (79 procent)

• Snabbare arbetssätt (74 procent)

– Vi har tidigare sett att mindre företag visar vägen för hur man använder digitaliseringen till att öka kundförvärv och försäljning, men större företag börjar bli bättre. Större organisationer har resurser att reproducera och förbättra innovationer som mindre företag tar fram. De kan använda sin storlek till att driva igenom effektivare drift, kundservice och till sist vinst, säger David Mills, Chief Executive Officer at Ricoh Europe.

Skillnaden mellan mindre och större företags syn på digital mognad som en vinstdrivande faktor kan bero på både strategier och ledningsstöd. Av de stora företag som deltog i undersökningen har 66 procent någon i ledningen som har bestämt sig för att nå digital mognad, och 81 procent har en tydlig vision för hur man ska nå det målet. I de mindre företagen är motsvarande siffror 53 procent och 71 procent.

De mindre och större företagen är överens om att de inte kan nå digital mognad på egen hand. För tillfället är det över hälften (53 procent) av mindre och (59 procent) av större företag som arbetar tillsammans med en extern partner och dessa siffror väntas öka.

– För att avvärja större konkurrens behöver mindre företag en ledning som engagerat driver på digitala initiativ inom företaget. Externa partnerskap, utbildning och nyanställningar spelar också en avgörande roll. När mindre företag tar ett strategiskt grepp för verksamheten växer en positivare bild fram om hur digital mognad kan påverka vinstmarginalen, säger David Mills.

Mer information om mindre och större företags resa mot digital mognad finns här.

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Europe PLC
Kirstie Stevens / Jack Gibson
Tel: +44 (0) 203 033 3632 / +44 (0) 203 033 3766
E-mail: press@ricoh-europe.com
www.ricoh-europe.com

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

David Mills, Chief Executive Officer, Ricoh Europe.