Zalsman väljer Ricohs nya inkjet-tryckpress

Det nederländska tryckeriet erbjuder nu samma utskriftskvalitet för både offset och digitaltryck

Stockholm 6 november 2014Ricoh Europe meddelar i dag att Zalsman, ett ledande grafiskt mediaföretag i Nederländerna med nationella och internationella kunder, har valt att satsa på Ricoh Pro VC60000, ett flexibelt inkjet-system för färgproduktion. Installationen av den grafiska tryckpressen för löpande bana gör att Zalsmans hybridproduktion kan möta befintliga och nya kunders behov av kompletterande offset och digitala tryckmöjligheter.

Installationen inkluderar en enhet för förbehandling som gör att man kan trycka på många typer av material, inklusive obestruket, offset-bestruket, digitalt, behandlat och återvunnet papper. Den inkluderar också en skyddsfilmsenhet för att kunna leverera trycksaker med skrap- och repskydd, och den nya Ricoh Digital Front End TotalFlow-skrivarservern R 6000A som säkerställer stöd för PDF, PDF/VT, AFP/IPDS, JDF och mycket avancerad färghantering. Gränssnittet är specialdesignat för grafisk produktion.

– Den långa väntan på ett produktionssystem för inkjet är nu över och maskinen står på vårt produktionsgolv. Tack vare Ricohs innovativa, revolutionerande teknik kan vi nu, utan att kompromissa med kvalitet eller produktivitet, erbjuda våra kunder en helt ny nivå av effektiv och relevant marknadskommunikation. Innan vi installerade Ricoh Pro VC60000 kunde vi bara erbjuda våra kunder fullbordat kampanjmaterial och logistik. De ville ha trycksaker som skapas i hybrida flöden med både offset och digitalt tryck, och flexibla handläggningstider och volymer utan extra produktionskostnader. Efter att noga ha undersökt vad som finns på marknaden kom vi fram till att Ricohs lösning bäst passade våra krav. Med VC60000 och avancerade lösningar som Ricohs ProcessDirector kan vi nu hjälpa våra kunder att kommunicera mer effektivt och att förbättra sina resultat till ett fortsatt konkurrenskraftigt pris. VC60000 fyller ett stort tomrum hos oss. Nu kan vi hjälpa våra kunder med alla deras behov, säger Hugo Verlind, Director och delägare i Zalsman.

– Vi är oerhört stolta över att ett av Nederländernas största tryckerier har valt Ricoh för att utveckla sin affär och fylla ett behov på en marknad under förändring. Pro VC60000 i kombination med våra och våra samarbetspartners lösningar gör att de kan leverera toppkvalitet med automatiserade processer i stället för personalintensiva processer. Resultatet är en effektivare drift med alla fördelar digitaltryck ger inklusive variabeldatautskrifter, med bibehållen kvalitet. Zalsman har skapat trycksaker i över 150 år. Genom att inkludera de mest avancerade lösningarna i sin produktion kan företaget nu erbjuda sina kunder ett komplett utbud av produkter och lösningar, från traditionella grafiska produkter som broschyrer till personliga DR-kampanjer, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Ricoh Pro VC60000 är det mest flexibla moduluppbyggda inkjet-systemet för färgproduktion på marknaden. Ricoh tror att maskinen kommer att skapa en ny kvalitetsnorm med sin unika multidroppteknik som ger markant bättre utskriftskvalitet med en upplösning på hela 1 200 x 1 200 dpi.

I Zalsmans system ingår ett matnings- och efterbehandlingssystem ifrån Tecnau med ett rullställ och en snabb skär- och stapelenhet som staplar skurna utskrifter inline direkt från VC60000. Därefter är utskrifterna klara för leverans.

Maskinen är snabb, den trycker nästan 100 000 A4-sidor per timme, och passar mellanstora till stora grafiska tryckerier som vill framtidssäkra sin verksamhet och nå nya kunder med nya innovativa produkter och tjänster.

Ricoh Sverige AB
Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Pro VC60000 i kombination med våra och våra samarbetspartners lösningar gör att man kan leverera toppkvalitet med automatiserade processer i stället för personalintensiva. Resultatet är en effektivare drift med alla fördelar digitaltryck ger inklusive variabeldatautskrifter, med bibehållen kvalitet.
Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige