Mer än 55% av aktieägarna tillbakavisar budet på GANT

Report this content

Aktieägare som tillsammans representerar mer än 55 procent av antalet aktier i Gant Company AB har meddelat att de ej kommer att acceptera Maus Frères oförankrade kontantbud på bolaget.

Den grupp aktieägare som tillbakavisar budet inkluderar såväl fyra av Gants största masterfranchisetagare som de tre grundarna av bolaget, inklusive familjer och bolag.

Pedro Silva, masterfranchisetagare för Portugal, Brasilien och Angola, med en ägarandel på cirka 9,9 procent, kommenterar:

– Jag har arbetat med de svenska grundarna i mer än 20 år och med detaljhandel för Gant sedan 1991. Jag ser en mycket stor potential i varumärket, affärsmodellen och den starka ledningen – vilka alla är viktiga nyckelfaktorer bakom Gants framgång. Det är min bestämda åsikt att Gants framtida potential bäst kommer att tillvaratas i en miljö som fristående noterat bolag.
– Den grupp aktieägare som tillbakavisar budet anser att det på intet sätt reflekterar det värdeskapande som förväntas inom de närmaste åren, både på viktiga marknader där Gant redan finns representerat och på nya marknader. Personligen tror jag på att Gant, med nuvarande och beprövade affärsmodell i en entreprenörsdriven miljö, kommer att leverera en betydande lönsamhetsförbättring och följaktligen högre utdelning, vilket sammantaget är ett betydligt bättre alternativ för oss aktieägare.
– Tillsammans med en grupp aktieägare, som också är masterfranchisetagare för omkring tio länder och som representerar över 50 procent av Gants globala varumärkesförsäljning, tillbakavisar vi det oförankrade budet mycket kraftfullt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pedro Silva, VD Delveste, masterfranchisetagare för Gant i Portugal, Brasilien och Angola
pms@riconsgps.com