Ride tar första spadtag för 1 043 studentlägenheter i Stockholm

Report this content

Ride Group AB ("Ride" eller "Bolaget") har den 19 augusti 2022 tillsammans med Studentbostäder i Norden AB (publ) (”SBS”) tagit första spadtaget för projektet Campus Star i Stockholm, Spånga, som omfattar 1 043 studentbostäder. Med gemensamhetsytor för studier, umgänge och fysisk aktivitet väntas det nya campuset bidra till ett aktivt och öppet studentliv.

Den 19 augusti tog Ride och SBS första spadtaget i Stockholm, Spånga. Projektet omfattar totalt 1 043 studentlägenheter och ca 600 kvm lokalarea. På plats under spadtaget var bland annat vd på Ride, Sebastian Schönström, vd på SBS, Rebecka Eidenert och Bostads- och fastighetsborgarråd, Dennis Wedin.

Ride Group, som genom sitt dotterbolag Ride Entreprenad tecknat avtal med SBS, som kommer att bygga fastigheterna Ferdinand 14 och 15 i etapper, med slutförande under höstterminen 2023 och 2024. Med Riki-produkten och en industrialiserad byggprocess erbjuder vi SBS yteffektiva studentlägenheter till en konkurrenskraftig produktionskostnad med avsevärt förkortad byggtid.

”Det är med glädje vi påbörjar arbetet med Campus Star i Spånga. Samtidigt som SBS tar spadtaget pågår produktionen för fullt i fabrik. Genom att flytta kritiska byggmoment från byggarbetsplats till fabrik kan vi halvera byggtiden. Vårt samarbete med SBS kommer att gynna både studentlivet och Spånga i stort”, säger Sebastian Schönström, vd på Ride Group.

Konceptet bakom Campus Star är att skapa en stimulerande och aktiv miljö där studenter vill bo och umgås – allt till en rimlig hyra. Som komplement till den egna bostaden byggs gemensamma kök, lounger, podd- och studierum samt en föreläsningssal för naturliga mötesplatser för studenterna. Dessutom planeras det för idrottsarena på campuset.

”Om Stockholm ska fortsätta blomstra måste studenter från andra delar av landet flytta hit och Stockholmsungdomar måste kunna bo kvar. Därför är vi stolta att kunna addera 1 043 studentbostäder i Stockholm till hösten 2024. Genom att bygga mindre lägenheter med tillgång till gemensamhetsytor kan vi hålla nere hyrorna”, säger Rebecka Eidenert, vd på SBS.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2022 kl. 15.00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sebastian Schönström, VD, Tel: +46 (0)72-250 27 72, sebastian.schonstrom@ridegroup.se

Om Ride Group AB

Ride är ett bygg- och fastighetsutvecklingsbolag som genom modulärt byggande utvecklar, bygger och förvaltar fastigheter i svenska storstadsregioner. För ytterligare information besök vår hemsida www.ridegroup.se

Taggar: