Marknad- och Operativ uppdatering för RightBridge Ventures Group Esports and Gaming verksamhet visar 68% organisk intäktsökning under årets första 9 månader.

RightBridge Ventures Group AB (”RightBridge” eller ”Bolaget”) har tidigare kommunicerat om att uppdatera marknaden genom marknads- och operativa uppdateringar. RightBridge kommunicerar nu en uppdatering gällande den senaste tillväxten som presenterades den 30 november samt en överblick över marknaden inom esport- och gaming.

SAMMANFATTNING MARKNAD- och OPERATIV UPPDATERING

• RightBridge Ventures Groups Esports and Gaming verksamhet visar 68% organisk intäktsökning under årets första 9 månader.
  • GAMERS är inte bara tonåringar.
  • Gamers är överrepresenterade som konsumenter
  • Tricked presenteras i SVT dokumentär (”Esport innifrån”)
  • E-sport och gaming är spjutspetsen för WEB 3.0’s sociala omvandling.
  • MENA-regionen: nästa ”powerhouse” inom esport och gaming.

DE OPERATIVA HÖJDPUNKTERNA

• Intäkterna för RightBridge ventures Groups e-sport- och gamingverksamhet för de första tre kvartalen 2022 växer med 68%, mer än 3 gånger snabbare än marknaden. För närvarande växer esports industrin med cirka 22% på årsbasis. De operativa höjdpunkterna presenterades i den frivilliga proforma informationen som var ett tillägg i den senaste kvartalsrapporten, som kommunicerades till marknaden den 30 november 2022.

Där presenterades nettoomsättningen för de första 9 månaderna som uppgick till 8 MSEK. RightBridge Ventures AB:s nettoresultat för perioden januari till september 2022 visar ett resultat på 2,5 MSEK.  Detta resultat beror främst på en kombination av intäktstillväxt förperioden, samt flera ­kostnadsåtgärder som är en del av portföljbolagens affärstransformation, samt avskrivning (icke-likvid påverkande post) av tidigare aktieägares lån i bolaget Team Singularity.

• Lilmix position som ett skandinaviskt CS:GO-lag i toppklass befästs i och med den senaste kvalificeringen till FragLeague-semifinalen. Lilmix vann även titeln förra året. Dessutom har Lilmix skapat en ideell intresseförening med syfte att göra e-sporten tillgänglig för en bredare publik.

• Team Singularity vann det regionala slutspelet för APEX Legends Global Series (ALGS) World Championship och nu är APEX-laget klassat som det bästa i Sydamerika. ALGS har en prispott på 18 miljoner kronor. APEX är ett battle royal-gaming som spelas av över 128 miljoner människor över hela världen. Dessutom tecknade Team Singularity ett avtal om 60 000 USD med MAS Holdings om att driva och sponsra deras gaming wearables teknik under varumärket GAMERTECHTM.

• Music Gaming Arenas (muga.espl.gg) samarbete mellan ESPL och Warner Music Thailand  som resulterade i två nya event. MUGA Arena är ett samarbete mellan Warner Music och ESPL som lanserades tidigare i år för att skapa engagemang mellan musikartister och musikfans i kombination med e-sport för det ultimata fansevenemanget.

• Knacks stängde med framgång kampanjen "Graj Swoje" (https://www.grajswoje.pl/). Tillsammans med NTT skapade Knacks en speciell serie med sex avsnitt för YouTube-kanalen med en av Knacks talanger - Michał "Miszel" Niedziałkowski. Miszel genomförde intervjuer med inbjudna gäster. Eventet riktade sig till unga adepter inom FPS-gaming (First Person shooter-gaming) som viljeförbättra sina färdigheter, från gaming till mental träning.

• Tricked Esport presenteras i Sveriges Television ”Esport innifrån” – endast på svenska - som ett av de bolag som driver esports utveckling med en stark värdegrund och för en samhällsutveckling.

MARKNADENS HÖJDPUNKTER

• GAMERS är inte bara tonåringar. Enligt Deloitte´s analys från februari 2022 är 48% av hardcore konsumenter av gaming- och gaminginnehåll så kallade ”Millenials”, jämfört med 27% som är ”GENZ”.
  • Gamers är överrepresenterade som konsumenter.  Gaming och esports konsumtion i Norden och Polen är bland de högsta i världen. I båda fallen, konsumeras e-sport och gaming innehåll av över 30% av båda ländernas totala konsumentpopulation 18 – 99år. RightBridge äger bolaget Knacks som har sin hemmaplan i Polen. Här ser Bolaget en stor utvecklingsmöjlighet.
  • E-sport och gaming är spjutspetsen för WEB 3.0´s sociala transformering. E-sport och gaming är katalysatorer för WEB 3.0´s social transformation. Web 3.0 ger möjlighet att demokratisera hela onlineupplevelsen, göra det möjligt för användare att återta kontrollen över sina data och öppna dörren för massanpassning med en eller flera digitala tvillingidentiteter. Tidigare drevs gamingutvecklingen av datorhårdvara och plattformar eller sökmotorer som har skapat grunden för dagens digitala mediekonglomerat - Meta och Alphabet. Idag leder dock e-sport- och gamingföretagen samt användaren sammanslagningen av sociala digitala medier och WEB 3.0-tekniken (blockchain, artificiell intelligens, maskininlärning ...). En hel digital generation lär sig idag att skapa nya sociala och ekonomiska regler för det digitala tvillingsamhället, det analoga och digitala. Samtidigt i dessa förändringar skapar kunniga varumärken nya produkter, distributionskanaler och medier som utmanar oligopolet hos traditionella digitala mediakonglomerat. RightBridge Ventures Groups portföljbolag bidrar till dessa förändringar och hjälper dessa varumärken att hitta sin publik och nya marknader.

• MENA-regionen: nästa powerhouse för esport och gaming. Med sin tekniskt kunniga och unga demografi - ungefär hälften av befolkningen i Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Egypten är under 30 år - är utsikterna för e-sport i MENA-regionen särskilt ljusaNewzoo förutspår en sammansatt årlig tillväxttakt på 15,1% fram till 2024, jämfört med 10% globalt. Saudiarabiens gamingindustri ensam, var värd 1 miljard dollar 2021, enligt Niko Partners, och en ny rapport från Boston Consulting Group tyder på att detta kan nå upp till6.8 miljarder dollar år 2030.

Ingen är mer medveten om Mellanösterns enorma potential än de stora gaming företagen och hårdvarutillverkarna, som har tillbringat de senaste åren med att arrangera uppmärksammade e-sportturneringar över hela världen för att optimera det lokala fansengagemanget. I april meddelade Kaliforniens Riot Games, en av tre dominerande gamingutgivare i regionen. Att de tillsammans med kinesiska Tencent och franska Ubisoft, och den amerikanska teknikjätten Intel. Skallgemensamt utöka årets IAC-turnering - deras tredje esportssamarbete i Mellanöstern och kommer  då att ha en prispott på $ 130,000.

"Mena-gaming kommer att överstiga oöverträffade höjder, efter hoppet som sågs 2020-21, på grund av Covid-19 pandemin. Förväntas ihållande tillväxt för marknaderna. Lokalisering av gaminginnehåll och Web3 är andra viktiga drivkrafter, säger RedSeer. Dessutom ger den växande konsumenttillströmningen från "underskattade kohorter",som kvinnor och Gen X (mellan 41 och 56 år) gamers har hittat till branschen, säger konsultföretaget.

I Emiraten är nästan 64 procent av vuxna män online och 58 procent av online-kvinnor intresserade av digitalt gaming, medan Saudi har 68 procent av manliga gamers online och 69 procent av kvinnliga gamers online, enligt rapporten.

Mer än en av fem gamers i Mena-regionen deltar i play-to-earn-gaming bl.a. för att dryga ut sina inkomster.

SLUT

-----------------------------

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Carlos Barrios - VD RightBridge Ventures Group AB
E-post: carlos.barrios@rightbridge.se

RightBridge Ventures är ett investeringsbolag baserat i Stockholm (Sverige) dedikerat till att investera i företag som formar framtiden för e-sport och gaming som en del av den digitala medie- och underhållningsindustrin. För mer information besök www.rightbridge.se eller få uppdateringar genom att följa oss på TwitterInstagram och LinkedIn.