RightBridge avstår vidare investering i Tricked med beslut om nedläggning

Som tidigare meddelats har Tricked ApS styrelse och ledning genomfört en fullständig genomlysning av Tricked ApS (”Tricked” eller ”Bolaget”) för att skapa förutsättningar för fortsatt drift. Bolaget har under perioden sänkt sina kostnader kraftigt på ett bra sätt men Styrelse, Ägare och Ledning har konstaterat att fortsatt drift utan större investeringar inte är genomförbart där resultatet är konkurs. Styrelse, Ledning och övriga Ägare har därför beslutat att inte fortsatt stödja bolaget finansiellt för fortsatt drift. Trickeds ägare och styrelse har därför beslutat om att försätta Bolaget i konkurs. Beslutet medför en nedskrivning i balansräkningen för RightBridge Ventures Group AB (”RightBridge” eller "Koncernen”) kopplat till när Bolaget förvärvades. Vidare medför detta även en kostnadsminskning samt förbättrad likviditet vilket Rightbridge styrelse och ledning tagit hänsyn till.

Under den senaste tiden har marknaden och Bolagets förutsättningar förändrats och RightBridge väljer därför att fokusera på mer lönsamma och mer positiva projekt. Beslutet medför en väsentlig påverkan på RightBridges och Koncernens finansiella resultat under årets andra kvartal. Den beräknade nedskrivningen i balansräkningen är av engångskaraktär och kopplad till när Bolaget förvärvades. Men kommer också påverka en minskad omsättning hänförlig till Bolagets verksamhet och samtidigt en betydande kostnadsminskning för koncernen. Vilket kommer förbättra koncernens likviditet och resultat.

Det har pågått ett intensivt arbete inom Tricked under hösten, samt under det första kvartalet av 2023. För Tricked har marknaden svängt med minskad efterfrågan som följd och även om kostnadsmassan sänkts finns inte längre rätt förutsättningar för fortsatt drift. Ansökan om konkurs följer efter att en vidare analys som visat att de nödvändiga investeringar som krävs för att långsiktigt driva verksamheten vidare under lönsamhet inte är ekonomiskt försvarbara.

RightBridge kan samtidigt konstatera att problemet är isolerat till detta dotterbolag och att de andra verksamheter fortsätter att utvecklas. Vi arbetar vidare med Tricked och kommer att återkomma med mera information längre fram. RightBridge är den största fordringsägaren av Bolaget och kommer nu se över olika alternativ med den kommande förvaltaren.

Samtidigt som vi får in flera stora affärer inom RightBridge, som den nyligen presenterade affären med bolag i mellanöstern som upptar resurser genom leverans, har vi arbetat vidare med transformationen av Tricked. Vi ser dock en problematik i hur marknaden har utvecklats och i Tricked offline affärsmodell på just denna nuvarande marknad. Det är också viktigt att RightBridge som bolag har ett kostnadsperspektiv i sina portföljbolag, även om beslutet är tufft att ta kommer resultatet för hela koncernen förbättras på sikt i och med beslutet.” – Carlos Barrios, VD RightBridge Ventures group AB

Denna information är insiderinformation som RightBridge Ventures Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 april.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Carlos Barrios - VD RightBridge Ventures Group AB
Telefon: +46 705 112579
E-post: carlos.barrios@rightbridge.se

RightBridge Ventures är ett investeringsbolag baserat i Stockholm (Sverige) dedikerat till att investera i företag som formar framtiden för e-sport och gaming som en del av den digitala medie- och underhållningsindustrin. För mer information besök www.rightbridge.se eller få uppdateringar genom att följa oss på TwitterInstagram och LinkedIn.

RightBridge Ventures Group AB (publ)s aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market och Amudova AB är Certified Adviser.