Rightbridge Ventures Group tillkännager exklusivt samarbete inom gaming med Crazy Frog och CF Entertainment

Rightbridge Ventures Group AB (publ) (“Rightbridge” eller” Rightbridge Ventures”) och CF Entertainment AB (“CF Entertainment”) har idag tecknat ett exklusivt samarbetsavtal för utveckling av mobil-,- web- och konsolspel gällande dess globalt erkända IP Crazy Frog. Avtalet sträcker sig initialt över två år och förlängs automatiskt med 1 år i sänder förutsatt att intäkter om 2 MSEK genereras till CF Entertainment under avtalsperioden. Initialt, dock senast den 28 februari 2024, skall Rightbridge Ventures erlägga ett avräkningsbart förskott om 1 MSEK till CF Entertainment. Avtalet innebär att Rightbridge har rätt att både utveckla spel i egen regi samt att teckna licensavtal med externa aktörer och agera publisher.

Crazy Frog, med över 8 miljarder visningar och 14 miljoner prenumeranter på YouTube, är ett unikt fenomen som ständigt ligger på topp 10 listan över mest sedda musikvideor någonsin på YouTube. CF Entertainment, i samarbete med Sony Music och Mach 1 records, släppte nyligen en ny singel och musikvideo och flertalet nya  projekt  är planerade. Hearst Entertainment är agent för CF Entertainment på den amerikanska marknaden där man för diskussioner angående både filmreleaser och serier för strömningstjänster.

Sigfrid Söderberg, VD för CF Entertainment, "Vi lägger grunden för Crazy Frog IP’t med ett 360-graders perspektiv där vi nu ser möjligheter framåt i ett mycket bredare perspektiv. Vi har en stor global fanbase som vi vill belöna, inte bara med nya singlar och musikvideor, utan även med äventyr i spelvärlden, filmreleaser och tv-serier. Spel för olika plattformar har alltid stått högt på vår agenda och partnerskapet med Rightbridge ger oss nya spännande möjligheter att nå full potential i gaming communityn.”

"Crazy Frog och samarbetet med CF Entertainment ger oss unika möjligheter att ytterligare positionera oss i gaming världen", säger Claes Kalborg, VD för Rightbridge Ventures. Efter att ha följt Crazy Frog under en längre tid och även samarbetat med CF Entertainment-teamet uttrycker Kalborg stor förväntan över att utforska och utveckla spelkoncept. "Jag ser enorm potential här; med vårt nätverk och erfarenhet inom gaming, tillsammans med en globalt erkänd IP som Crazy Frog, ser jag att vi kan uppnå samma framgång som de ikoniska Angry Birds."

Claes Kalborg, som ledde den globala licensieringen för Rovio och Angry Birds under  storhetstiden 2010–2014, bedömer potentialen väl i paritet med Angry Birds med de rätta partnerskapen.

För ytterligare information kontakta:

Claes Kalborg, VD Rightbridge Ventures Group, tel 073 – 444 55 07

OFFENTLIGGÖRANDE

Denna information är sådan information som RightBridge Ventures Group AB (publ) är skyldigt at offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-11-30.