Brf Pyramiden i Malmö utsedd till Årets Hållbarhetsförening 2018

Odlingslotter till medlemmarna, solpaneler på taket och en blomstrande äng för att öka den biologiska mångfalden är några av de hållbarhetsåtgärder som Brf Pyramiden i Malmö infört. Brf Pyramiden består av 123 lägenheter och föreningen vinner nu förstapriset om 50 000 kronor.

I samband med Riksbyggens fullmäktige den 16 maj utsågs Årets Hållbarhetsförening. Många duktiga och engagerade föreningar har deltagit i tävlingen och på slutet stod det mellan Brf Pyramiden, Trelleborgshus 1 och Eskilstunahus 10. Nytt för i år är att alla tävlande har kvalat in genom att registrera hur många av Riksbyggens enkla hållbarhetsidéer som de utfört.

– Att bo i en bostadsrättsförening är att äga hus och trädgård tillsammans. Vi försöker använda miljötänket och hållbarhetsfrågorna som ett sätt att engagera medlemmarna genom att visa att vi tillsammans både kan förbättra vår närmiljö och förhoppningsvis göra en reell miljöinsats och kanske till och med påverka andra i samma riktning. Att få utmärkelsen betyder otroligt mycket, som ett bevis på att det vi kämpar för faktiskt betyder något, säger Michael Kristensen Möller, ordförande i Brf Pyramiden.

Brf Pyramiden har en mycket gedigen lista över olika hållbarhetsåtgärder som föreningen antingen genomfört eller är på väg att genomföra. Utbyggnad av den redan befintliga solpanelsanläggningen, snålspolande kranar insatta överallt efter stambyte, speciella tunnor för regnvatteninsamling, ett eget vindkraftverk på ett av taken, anläggande av en egen äng för ökad biologisk mångfald och en vackrare gård, byte till energisnål ledbelysning, odlingslott till alla medlemmar som vill odla själva.

Motivering:
”Att sammanfatta Brf Pyramidens alla åtgärder för att göra förening långsiktigt hållbar är en utmaning. Föreningen har utfört ett flertal av Riksbyggens enkla hållbarhetsidéer och har i sin underhållsplan åtgärder för ett fortsatt långsiktigt hållbarhetsarbete. Styrelsen arbetar aktivt för att involvera medlemmarna i arbetet med att göra föreningen tryggare, vackrare och mer hållbar. Föreningen är en god inspirationskälla för andra föreningar”.

– Det var otroligt svårt att utse en vinnare med tanke hur bra alla dessa tre föreningar är när det gäller hållbarhetsarbetet. Deras fina arbete som kombinerar miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet gör att de är viktiga inspirationskällor för andra föreningar. Det är med glädje vi kommer att använda dem som goda exempel, säger Christian Bengtzelius, föreningschef Riksbyggen.

Brf Pyramidens hus är byggda 1953-1956 och är belägna i området Lönngården i Malmö, invid ett liten idyllisk park. Husen består i huvudsak av ett- till trerumslägenheter. Byggnaderna består av fyra huskroppar med mellan fyra och nio våningar.

Bildtext: Årets Hållbarhetsförening är utsedd! Fr v Therese Berg, hållbarhetschef Riksbyggen, Anna Persson och Christian Hansen från Brf Pyramidens styrelse samt Christian Bengtzelius, föreningschef på Riksbyggen.

Therese Berg, hållbarhetschef Riksbyggen, 073-908 78 98.
Christian Bengtzelius, föreningschef Riksbyggen, 072-551 18 24