”Doften av trygghet” nominerad till Svenska Designpriset

Riksbyggens kampanj ”Doften av trygghet” har nominerats till Svenska Designpriset i kategorin identitet/produktdesign. Kampanjen togs fram som en del i lanseringen av Riksbyggens Trygghetsfilosofi.

– Vi är mycket glada och hedrade över nomineringen. Ända sedan Riksbyggen startades 1940 har trygghet och långsiktighet varit viktiga grundstenar för vår verksamhet och med kampanjen ”Doften av trygghet” ville vi på ett annorlunda sätt visa att trygghet inte bara är fakta utan också starkt kopplat till känslor, säger Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef i Riksbyggen Stockholm/Uppsala/Norr.

Tidigare i år utökade Riksbyggen sitt redan omfattande skyddsnät som gör att kunden kan känna sig trygg med sin bostadsrättsaffär – trygghetsfilosofin. Ersättning för dubbel boendekostnad i upp till 12 månader, möjlighet att flytta fram tillträdesdag och avbokningsskydd är nya delar i Riksbyggens trygghetsfilosofi.

Riksbyggens trygghetsdofter finns sedan i våras på utvalda lägenhetsvisningar.

Svenskarnas topplista över trygghetsdofter, enligt en undersökning som Riksbyggen/Sifo gjort:
1. Bullar & nybakat
2. Blommor
3. Syrén
4. Skog
5. Kaffe
6. Gräs
7. Hav
8. Sommar
9. Mat
10. Liljekonvalj

De tillfrågade har fått svara på en öppen fråga om vilka dofter som ger en trygghetskänsla. Läs mer om undersökningen i bifogat dokument, se nedan.

Så doftar trygghet:
Eau de kaffe och kaka - som en fruktig efterrätt och en god kopp kaffe.
Eau de blomlåda - Som balkongens blomlåda med gröna blad en sommarkväll.
Eau de öppet fönster - som gran, mark och höstbrasa utanför ett öppet fönster.
Eau de vinylsamling - som vinylsamlingen du bläddrade genom som barn.
Eau de hamam - som ett blommigt hemmaspa.

Riksbyggen har tidigare fått ett antal olika priser för Solar Egg, bland annat det prestigefyllda designpriset Red Dot Award, Stålbyggnadspriset 2017 samt German Design Award. Solar Egg har även belönats med silver i Svenska Designpriset och brons i London International Awards. För sitt samarbete kring Solar Egg har Riksbyggen och Bigert & Bergström utsetts till vinnare i årets Swedish Arts & Business Awards.

Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef på Riksbyggen Stockholm/Uppsala/Norr, 08-553 635 11