Leif Linde blir ny verkställande direktör i Riksbyggen

Sten-Åke Karlsson, Riksbyggens vd sedan sex år, lämnar den 30 november sin befattning med pension. Till hans efterträdare har styrelsen utsett Leif Linde, som i dag är förbundsdirektör i Kooperativa förbundet, KF, samt ingår i koncernledningen för KF och Coop.

Leif Linde har en bakgrund med ett brett samhällsengagemang, som bland annat generaldirektör i ungdomsstyrelsen samt som chef för Arbetarnas bildningsförbund, ABF.

Hans Tilly, Riksbyggens ordförande, är mycket glad över att Leif Linde börjar i Riksbyggen.

– Leif kommer att bidra med en bred erfarenhet från både företags- och folkrörelsevärlden, något som är av stort värde i ett kooperativt företag som Riksbyggen, säger Hans Tilly.

Leif Linde ser fram emot att axla ansvaret att leda Riksbyggen vidare enligt den affärsinriktning och strategiska plan som Riksbyggen arbetar efter.

– Riksbyggen är ett välskött företag som vilar på en stadig värdegrund där behovet av bostäder och nytta för medlemmen ligger i fokus. För mig är det inspirerande att få vara med och utveckla Riksbyggens serviceerbjudande för medlemmar och boende, säger Leif Linde.

Leif Linde tillträder sin befattning den 1 december.

För närmare upplysningar:

Hans Tilly, tel: 070 552 67 40