Pressinbjudan: Nu börjar monteringen av Brf Viva med ny klimatsmart betong

Tisdag den 3 oktober börjar Riksbyggen montera de 132 lägenheterna med stommar av klimatsmart betong i Brf Viva i Göteborg.

– Den nya typen av klimatsmart betong har upp till 30 procents lägre klimatpåverkan jämfört med vanlig betong. Vi kommer dessutom att lagra energin från områdets solceller på taket i begagnade bussbatterier, säger Karolina Brick, miljöchef på Riksbyggen.

Brf Viva är ett bostadsprojekt med 132 lägenheter som byggs på Guldheden i Göteborg, nära Chalmers campus. Ambitionen har från första början varit att bygga det mest innovativa och hållbara bostadsprojektet i Sverige. Därför har forskare på Chalmers, Göteborgs Universitet och RISE, liksom innovatörer från Göteborgs Energi, Cementa med flera knutits till projektet.

Vi hälsar media varmt välkomna den 3 oktober kl 08.30, adress Dr Allards gata.

För mer information, kontakta gärna:

Martin Lundblad, sälj- och marknadsansvarig för Riksbyggen i Göteborg, tel 031-704 5612
Karolina Brick, miljöchef Riksbyggen, tel 08-698 41 60

------------------------------------