Riksbyggen förvärvar fastighet i Rosenlund, Jönköping

Genom att förvärva del av fastigheten Vårdaren 8 planerar nu Riksbyggen för 200-250 lägenheter i området Rosenlund i Jönköping. Planen är att majoriteten av de nya bostäderna blir bostadsrätter och en mindre andel blir hyresrätter. Säljare är Bostadsbyggen AB.

– Jönköping är en expansiv ort och Riksbyggen vill som långsiktig samhällsutvecklare vara med och bidra till kommunens tillväxt. Riksbyggen har under lång tid byggt nya bostäder i Jönköping och vi ser en fortsatt stark efterfrågan på fler nya bostäder, säger Tommy Prissberg, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad.

– Det här är en affär som är mycket bra för båda parter. Affären möjliggör för Bostadsbyggen att bygga studentlägenheter, enligt ägarnas önskemål. Region Jönköpings Län i samarbete med Linköpings Universitet startar en läkarutbildning i Jönköping våren 2019 vilket ökar behovet av fler lägenheter för studenter. Nu öppnas möjligheten att uppföra cirka 50 mindre lägenheter, säger Arnold Carlzon, styrelseordförande i Bostadsbyggen i Jönköping AB.

Arbetet med detaljplan för de nya bostäderna beräknas komma igång under 2019. Rosenlund är ett attraktivt område i Jönköping med närhet både till Vättern och till kommunikationer.

– Det finns tydliga ambitioner från kommunens sida att Rosenlund ska växa och det ligger helt linje med Riksbyggens planer för Jönköping, säger Tommy Prissberg.

Tommy Prissberg, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad, 033-202561
Arnold Carlzon styrelseordförande i Bostadsbyggen i Jönköping AB, 070-522 66 96