Riksbyggen i projekt för 250 nya bostäder i Klara, Karlstad

Tillsammans har Riksbyggen, Stiftelsen Karlstadshus, Prepart och Karlstadhus fått en markanvisning i Klara alldeles intill Tingvalla IP om cirka 250 nya bostäder.

– Vi har under lång tid haft ambitionen att bygga nya bostäder i Karlstad vilket det finns ett stort behov av. Från Riksbyggens sida är vi mycket glada över markanvisningen som vi fått tillsammans med våra samarbetspartners i det nya projektet, säger Leif Linde, vd för Riksbyggen

Planerna är att komplettera befintlig bebyggelse i Klara med cirka 250 bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter. Dessutom planeras för ett parkeringshus med ca 160 p-platser samt parkeringsdäck med ca 80 p-platser.

– Riksbyggen är en långsiktig samhällsutvecklare som haft verksamhet i Karlstad under lång tid, både som fastighetsförvaltare och som byggherre. I Riksbyggens roll som samhällsutvecklare är hållbarhetsfrågorna med i hela processen, från planering och byggande till de boendes vardag, säger Leif Linde.

Riksbyggen kommer att använda sitt prisbelönta och systematiska arbete med att återskapa och tillföra ekosystemtjänster (naturvärden) direkt i stads- och boendemiljön. De nya bostäderna får också ett mycket attraktivt läge i centrala Karlstad, med närhet till Klarälven och centrum.

Riksbyggen äger också 40 procent av Stiftelsen Karlstadshus och har sedan lång tid tillbaka en omfattande förvaltningsverksamhet i Karlstad.

– Vi vill fortsätta att bygga fler nya bostadsprojekt i Karlstad och hoppas att detta bara är början för Riksbyggens kommande satsningar i staden, säger Leif Linde.

Leif Linde, vd Riksbyggen, 08-698 41 01.
Martin Linsten, marknadsområdeschef Riksbyggen, 070-665 33 44.