Riksbyggen inför digital energistatistik över hela landet

Riksbyggen kommer att införa automatisk insamling och kvalitetssäkring av energistatistik i samtliga marknadsområden. Riksbyggen har ingått ett rikstäckande avtal med företaget Metry för insamling av digital energistatistik.

Avtalet är ett resultat av att Riksbyggen i Stockholm har testat Metrys tjänst Nätbolagsdata under en längre tid. Efter utvärdering av tjänsten har Riksbyggen nu beslutat att utöka användandet till hela i Sverige.

Lars-Johan Lindberg, energiingenjör på Riksbyggen Stockholm, är drivande bakom projektet:

– Den kvalitet och effektivisering som vi ser genom automatisk inhämtning av energistatistik kan nu hela Riksbyggen tillgodogöra sig, säger Lars-Johan och fortsätter: Via Metry får vi nu tillgång till mängder av information från olika källor med minimal administration. Nu har vi möjlighet att automatiskt samla data löpande och följa prestandan för alla byggnader vi förvaltar, avslutar Lars-Johan.

I första steget kommer Metry att användas för att samla in och kvalitetssäkra förbrukningsvärden för fjärrvärme som sedan importeras till Riksbyggens energiuppföljningssystem Momentum.

– Vi är mycket glada att vara leverantör till Riksbyggen som förvaltar ca 3 300 bostadsrättsföreningar i Sverige. Det finns flera intressanta möjligheter att tillsammans vidareutveckla samarbetet, säger Magnus Lüttkens, VD för Metry.

Metry och Riksbyggen samarbetar även i Göteborg inom EU-projektet IRIS Smart Cities där Metrys lösningar testar och utvecklas hos bland annat Riksbyggen, för att sedan kopieras och replikeras i projektets övriga städer och vidare ut i EU.

IRIS Smart Cities är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av Eus HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT. Totalt samverkar 43 parter i nio länder och medborgarengagemang löper som en röd tråd genom Europa. Johanneberg Science Park koordinerar Göteborgs insatser i IRIS. @IRISsmartcities

Lars-Johan Lindberg, energiexpert, Riksbyggen, 08 - 602 36 06
lars-johan.lindberg@riksbyggen.se