Riksbyggen provar ny lösning för unga – 95 000 kr för en toppmodern etta

En etta för endast 95 000 kronor inklusive fullvärdigt medlemskap i bostadsrättsföreningen, hur är det möjligt? Riksbyggen testar nu en helt ny lösning för att hjälpa unga att till låg kostnad köpa en toppmodern lägenhet i Brf Viva i Guldheden i Göteborg.

Riksbyggens företagsidé är att bygga hållbara och attraktiva bostäder för alla. Unga är en av de samhällsgrupper som har svårast att komma in på bostadsmarknaden. Därför provar nu Riksbyggen ett unikt upplägg vid byggandet av i Brf Viva i centrala Göteborg – Sveriges mest innovativa bostadsprojekt.

– Boendet är en viktig del för arbete och möjligheten till egen försörjning. Därför vill vi på Riksbyggen driva på utvecklingen för att få fram nya lösningar som hjälper unga personer på bostadsmarknaden. Vi måste börja tänka ”utanför boxen” och våga prova helt nya lösningar, säger Mårten Lilja, vice vd för Riksbyggen och chef för Affärsområde Bostad.

I Brf Viva kommer sex lägenheter, det är ettor på 30 kvadratmeter, att säljas för 95 000 kronor. Övriga bostadsrätter i föreningen säljs under ”vanliga villkor”. De sex lägenheterna får köpas av personer mellan 18 – 30 år och får en högre månadsavgift per kvadratmeter jämfört med de som köpt en traditionell bostadsrätt i föreningen.

– Den högre avgiften ska täcka merkostnaden för att dessa lägenheter inte bidrar lika mycket till föreningens insatskapital, förklarar Mikael Ahlén, marknadsområdeschef på Riksbyggen.

De unga kommer att vara fullvärdiga medlemmar i bostadsrättsföreningen, men endast betala 95 000 kr i insats för en liten kompakt men fullvärdig lägenhet. Precis som övriga medlemmar i föreningen får de tillgång till alla gemensamma rum och funktioner. Exempel på det är post- och leveransrummet, återanvändningsrummet där man kan byta saker med varandra, cykelgaraget och cykelverkstaden, gemensamhetslokal, övernattningslägenhet, orangeriet, växthuset och distansarbetsplatserna.

Den dag någon bestämmer sig för att sälja sin lägenhet regleras försäljningspriset av föreningens stadgar.

– Säljaren får räkna upp priset med förändringen för konsumentprisindex under den tid som säljaren haft bostadsrättslägenheten i sin ägo samt med styrkta försäljningskostnader. Det går alltså inte att göra ”ett klipp” på den här typen av lägenhet, säger Mikael Ahlén.

Fördelningen av lägenheterna kommer att ske under sista halvan av 2017 i samarbete med Boplats i Göteborg.

Mårten Lilja, vice vd för Riksbyggen och chef för Affärsområde Bostad, 08-698 42 18
Mikael Ahlén, marknadsområdeschef Affärsområde Bostad, Göteborg, 070-58 724 04
Mats Nilstad, föreningssamordnare, Riksbyggen, tel 031-704 55 60