Riksbyggen testar nytt grepp för unga vuxna: Hyrköp av bostadsrätt

Under de senaste åren har Riksbyggen tagit flera initiativ till nya former för att unga vuxna lättare ska kunna efterfråga en bostad. Nu provar Riksbyggen Hyrköp av bostadsrätt. Det innebär att den boende hyr en bostadsrätt under en begränsad tid som denne sedan har förtur att köpa. Erbjudandet riktar sig till unga vuxna upp till 35 år och som vill bo i bostadsrätt.

I Sverige är 213 000* unga vuxna ofrivilligt hemmaboende. Många unga vuxna vill bo i bostadsrätt och har ekonomi för att klara av de löpande utgifterna men uppfyller inte kraven för att få banklån.

– Alla behöver en bostad men trösklarna är höga för många unga vuxna när de ska in på bostadsmarknaden. För ett kooperativt företag som Riksbyggen är det naturligt att bidra till en långsiktig och mer hållbar samhällsutveckling genom att ta fram nya lösningar för att minska problematiken på bostadsmarknaden, säger Mårten Lilja, vice vd på Riksbyggen och chef för Affärsområde Bostad.

Modellen med Hyrköp kommer att testas i Riksbyggens Brf Brandstationen i Järfälla med start under första kvartalet 2018. Elva av föreningens sammanlagt 111 bostadsrätter kommer att erbjudas som Hyrköp.

– Genom Hyrköp kan vi erbjuda unga personer ett tryggt boende, först som hyresrätt och sedan som bostadsrätt, säger Mårten Lilja.

Se intervju med Mårten Lilja och Cattis Carlén

Hyrköps-modellen i korthet:

• Den boende får hyra lägenheten med option att köpa den som bostadsrätt inom fem år.
  • Vänder sig till unga vuxna upp till 35 år.
  • Hyran ska motsvara nyproduktionshyra på aktuell ort.
  • Överlåtelsepriset från Riksbyggen till den boende motsvarar ursprunglig insats, med en årlig uppräkning motsvarande konsumentprisindex.
  • Hyrköp kommer i första hand att erbjudas medlemmar i Riksbyggen Förtur, därefter andra intressenter.
  • Max tio procent av lägenheterna i en bostadsrättsförening kommer att erbjudas med Hyrköp.

Riksbyggen har redan två pågående bostadsprojekt med forskningsfokus för att hitta nya modeller för att unga vuxna enklare ska kunna efterfråga en bostad:

I Brf Viva i Göteborg kommer sex av föreningens bostadsrätter att säljas som ungdomslägenheter för 95 000 kronor. Läs mer här

Vid Lindholmshamnen i Göteborg planerar Riksbyggen för 250 bostäder för unga vuxna med kooperativ hyresrätt som upplåtelseform. Läs mer här

– Dagens villkor för unga hushåll gör det svårt att komma in på bostadsmarknaden. Vår förhoppning är att försöket med Hyrköp är en instegsmodell som faller väl ut och kan appliceras på fler bostadsprojekt i framtiden, säger Cattis Carlén, bostadspolitisk expert på Riksbyggen.

*Källa: Hyresgästföreningen 2017

Mårten Lilja, vice vd och chef för Affärsområde Bostad på Riksbyggen, 08-698 42 18
Cattis Carlén, bostadspolitisk expert på Riksbyggen, 08-698 41 72

---------------------------