Utökad behandling kan utrota hepatit C men då krävs en nationell handlingsplan

Report this content

I dag den 28 juli är det internationella hepatit C-dagen. Det uppmärksammar vi på Riksföreningen hepatit C med en kort film som visar vad det innebär att leva med hepatit C. Vi lyfter även vår oro för att alla inte får behandling och det faktum att det ännu saknas politiska initiativ för en nationell handlingsplan gällande behandling av hepatit C.

För drygt ett och ett halvt år sedan skedde ett medicinskt genombrott. Det kom nya läkemedel för behandling av hepatit C. De läkemedlen som nu finns är inte bara mer skonsamma för oss patienter utan kan även bota upp till 95 och 100 procent av patienterna. Det innebär en möjlighet att på sikt utrota hepatit C i Sverige.

Trots att fler patientkategorier nu får behandlas, enligt riktlinjer från NT-rådet, saknas det fortfarande en plan och en strategi för vägen framåt. En rapport från 2014 (Journal of viral Hepatitis – Hepatitis C Disease Burden & Strategies To Manage The Burden) visar att en kombination av förbättrad och mer effektiv behandling av Hepatit C och en ökad diagnosticering skulle ge oerhört positiva effekter. En tre till femfaldig ökning av antalet behandlingar i Sverige skulle innebära att HCV-epidemin skulle minska drastiskt och till och med helt kunna utrotas de kommande två decennierna.

– Det har visserligen varit en glädjande utveckling där de snäva riktlinjerna över vilka som får behandling har utvidgats. Nu senast i juli då även de med måttlig leverfibros (F2) och kvinnor som behöver genomgå IVF-behandling inkluderas. Nu är det dags att ta nästa steg och ta fram en nationell handlingsplan så att alla som lever med hepatit C kan bli virusfria, säger Suzanne Borén Andersson, ordförande riksföreningen hepatit C.

Riksföreningen hepatit C har – för att höja kunskapen om hepatit C och för att uppmuntra ansvariga politiker att ta fram en nationell handlingsplan – gjort en kort film där fakta varvas med berättelser från två personer som genomgått de nya behandlingarna.

Rätten till rätt till behandling kanske känns som en självklarhet i Sverige. Men så ser det tyvärr inte ut idag. Med filmen vill vi visa hur viktigt det är att ansvariga politiker nu inte lutar sig tillbaka och känner sig nöjda utan att de ser behovet av en nationell handlingsplan, säger Suzanne Borén Andersson, ordförande riksföreningen hepatit C.

Det är lätt att stirra sig blind på höga kostnader i dag och därmed inte se nyttan av behandling på sikt. Men det är just det som krävs för att åstadkomma en förbättring när det gäller hepatit C. Och om än fler får behandling kan vi helt utrota hepatit C i Sverige.

Kontakt:
Suzanne Borén-Andersson, ordförande Riksföreningen hepatit C
Mobil: 070-6480947

För att se filmen i sin helhet:
Rätten att bli frisk: https://www.youtube.com/watch?v=LHJYn5uneQk
Rätten att bli frisk med undertext: https://www.youtube.com/watch?v=SS-W3OO1Rm0
Rätten att bli frisk i engelsk version: https://www.youtube.com/watch?v=m3vbWRhgdz4

Medverkar i filmen:
Suzanne Borén-Andersson, ordförande Riksföreningen hepatit C
Soo Aleman, Bitr. överläkare, docent Gastrocentrum Medicin/Infektionskliniken Karolinska Universitetssjukhuset
Ulla Björk
Gunnar Hjerling

Fakta hepatit C

I dag lever omkring 41 000 människor i Sverige med Hepatit C. En sjukdom som ofta är symptomfri till en början, men som över tid ger upphov till allvarliga följdsjukdomar såsom skrumplever och primär levercellscancer.

Somliga har fått hepatit C på sitt jobb då de av misstag blivit stuckna av en spruta på sin arbetsplats inom sjukvården. Andra genom att de har fått smittat blod då en blodtransfusion före 1992 innebar en risk för att bli smittad med hepatit C-virus. Andra genom tidigare eller nuvarande missbruk. Ett fåtal har fått det från sin mamma vid förlossning.

Tidigare har det enda tillgängliga behandlingsalternativet inneburit svåra biverkningar och tagit nära nog ett år att genomgå. Många blev inte heller botade efter genomförd behandling. Men nu finns nya läkemedel som inte bara är mer skonsamma för patienterna utan som dessutom botar mellan 95 och 100 procent och bara tar i genomsnitt 12 veckor för att verka.

Taggar: