Världen uppmärksammar den 2 november: "Dagen för allas vår rätt att dö värdigt"

Report this content

För tredje året i rad uppmärksammas Dagen för allas vår rätt att dö värdigt. Organisationer i hela världen som arbetar för rätten till en värdig död har bestämt att detta särskilt ska uppmärksammas den 2 november i år.
– Det här är en kontroversiell fråga – och väldigt viktig. Vi tycker att den förtjänar uppmärksamhet åtminstone en hel dag varje år, säger Gunnar Hagberg, styrelsemedlem i föreningen RTVD – Rätten Till en Värdig Död - i Sverige.

Initiativet till den här dagen togs 2008 i Paris av motsvarigheten RTVD i Sverige, ADMD-France.
Organisationer runt om i världen arbetar för att den enskilde själv ska få större bestämmanderätt beträffande sitt livsslut. En fråga som är ständigt aktuell för svårt sjuka människor i livets slutskede. Det gemensamma målet är att alla ska slippa onödigt lidande och själva få ta ett aktivt beslut om hur det egna livet ska sluta. Och det finns ett etablerat samarbete mellan organisationerna för att hitta gemensamma sätt att nå till sitt mål, oavsett lagstiftning och praxis i de olika länderna och på de olika kontinenterna.
Den ideella riksföreningen RTVD vill skapa opinion för varje människas rätt att på egen begäran få hjälp att dö när fortsatt liv innebär ett oacceptabelt lidande, som den drabbade ej vill bära. Denna rätt bör bli föremål för en statlig utredning med tillgång till medicinsk, juridisk, etisk och teologisk expertis.
Föreningen vill också att forskning och debatt ägnas åt att ytterligare förbättra den palliativa vården, att göra den tillgänglig för alla och i överensstämmelse med varje människas egen vilja. Detta inkluderar rätten till obegränsad smärtlindring och lindrande sömn - palliativ sedering - även om döden därigenom kan komma tidigare.
– För oss är det viktigt att sjukvården får möjlighet att skapa förhållanden som ger en smärtfri, trygg och värdig död, inkluderande läkarassisterat självvalt livsslut. Dessa frågor är lika aktuella alla årets dagar, och viktiga att ta ställning till. Årets manifestation görs i avsikt att stödja etableringen av denna dag, säger Gunnar Hagberg.

Mer information:
Gunnar Hagberg, styrelsemedlem i föreningen RTVD
Telefon  0470-818 21, 0708 – 81 82 90
hagberg.malmlof@telia.com
www.rtvd.nu

___________________________________________________________________________
RTVD bildades 1974. Kända förespråkare var filosofie professor Ingemar Hedenius, journalisten Berit Hedeby samt riksdagsmannen och kyrkoherden Mårten Werner. Deras utgångspunkt var att varje människa själv skall få bestämma över sitt liv, så länge inte detta går ut över någon annan människa. RTVD är medlem i en världsomfattande organisation. "The World Federation of Right to Die Societies". http//www.worldrtd.net

Taggar: