• Rikshem/

Handelsträdgårdens omvårdnadsboende i Karlskrona utses till Bästa äldres boende

Idag har vinnaren i PRO:s och Rikshems tävling Bästa äldres boende utsetts. Vinnare blev omvårdnadsboendet Handelsträdgården, som mottog en prischeck på 50 000 kr av äldreminister Åsa Regnér.

– Det fanns många bra kandidater bland de nominerade, men vi i juryn var helt eniga om att Handelsträdgården var den bästa kandidaten, säger Ilija Batljan, vice vd på Rikshem, som sitter i juryn. Vi hoppas att kommuner och omsorgsföretag låter sig inspireras av deras sätt att tillgodoses de boendes olika behov.

Vinnaren Handelsträdgården får alltså 50 000 kronor och hela summan ska komma hyresgästerna till godo.

– Handelsträdgården har haft öppet i drygt ett år men i flera år innan har det planerats för att detta boende skulle bli lite utöver det vanliga, säger Ann-Sophie Olsson, områdeschef på Handelsträdgården. Att bli nominerad var hedrande, att komma med i finalen var otroligt spännande och att vinna känns fantastiskt roligt.

Bästa äldres boende är PRO och Rikshems tävling som avser boenden för äldre, till exempel seniorboenden, vårdboenden eller trygghetsboenden. Priset ska bedöma både fysisk och social miljö, alltså både byggnadens utformning och den sociala miljön där hyresgästerna kan möta varandra.

Juryns motivering:

Omvårdnadsboendet Handelsträdgården i Karlskrona är ett boende som tar hänsyn till de boendes alla behov och sinnen. Miljön både inne och ute är väl anpassad efter behoven och dessutom välkomnande och tilltalande, med genomtänkta detaljer som ger boendet en unik profil. Ett stort utbud av både aktiviteter och service erbjuds och resultaten av utvärderingar med både boenden och anhöriga visar att Handelsträdgården är på god väg att nå sin vision om att bli en förebild för äldreomsorgen i Sverige.