Hyrorna klara för Lågberget i Uppsala

Rikshem kommer att påbörja renovering av sina fastigheter på Lågberget i Eriksberg, Uppsala. Nu har Rikshem och Hyresgästföreningen träffat en överenskommelse gällande hyresnivåerna.

Överenskommelsen innebär att det blir två renoveringsnivåer för lägenheterna – normal nivå och lägre nivå. En trea med normal renoveringsnivå får därmed en hyra på 8 665 kronor/månad och hyran för motsvarande lägenhet om den renoveras med lägre nivå blir 7 659 kronor/månad.

-Vi är mycket nöjda över att ha träffat denna överenskommelse. Den bygger vidare på Rikshems sedan tidigare förhandlade och överenskomna hyror för över 2 000 lägenheter, säger Samira Mchaiter, regionchef för Rikshem i Uppsala.

Som i majoriteten av Rikshems renoveringar kommer företaget också att erbjuda sina hyresgäster på Lågberget rabatt på hyran under de första åren efter renoveringen. Rabatterna för lägenheter med lägre renoveringsnivå gäller under tre år och är på 16 procent första året och därefter 12 procent och 8 procent. Rabatterna för lägenheter med normal renoveringsnivå gäller under fem år och är på 25 procent första året och därefter 20, 15, 10 och 5 procent.

Renoveringen kommer att påbörjas hösten 2016 och beräknas vara klar under 2018.

Samira Mchaiter, regionchef Uppsala, 010-70 99 278, samira.mchaiter@rikshem.se

Jennie Wolmestad, kommunikationschef, 070-687 18 57, jennie.wolmestad@rikshem.se