Rikshem avyttrar del av centrumfastighet i Solna

Rikshem avyttrar tomträtten till fastigheten Nordan 21 i Hagalund i Solna till Solnabostäder, dotterbolag till den kommunala bostadsstiftelsen Signalisten. På fastigheten ligger hälften av Hagalunds centrum. Den totala uthyrningsbara ytan uppgår till 1 874 kvm. Försäljningen är villkorad av beslut i Solna kommunfullmäktige.

Rikshem äger idag hälften av centrumfastigheten i Hagalund och Signalisten äger via Solnabostäder den andra delen. Solna kommun har haft önskemål om att kunna utveckla hela fastigheten vilket de genom Rikshems avyttring nu får rådighet över.

– För att utveckla Hagalunds centrum vidare behövs ett helhetsgrepp. Då centrumanläggningar inte är en del av Rikshems kärnverksamhet ser vi positivt på att Signalisten nu tar över fastigheten och utvecklar ett tryggt och trivsamt centrum som kommer att komma våra hyresgäster till godo framåt, säger Anette Frumerie, vd på Rikshem.

Utöver del av centrumfastigheten äger Rikshem närmare 450 hyresrätter i Hagalund. Där pågår stambyte och renovering och framåt fokuserar Rikshem på utvecklingen av dessa fastigheter.

Frånträde av centrumfastigheten beräknas ske under tredje kvartalet 2024. Försäljningen är villkorad av beslut i Solna kommunfullmäktige.

Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag. Vi äger, förvaltar och utvecklar bostäder och samhällsfastigheter i utvalda kommuner och erbjuder ett tryggt, trivsamt och flexibelt boende i attraktiva lägen. Rikshem ska vara en långsiktig samarbetspartner till kommuner och ägs av Fjärde AP-fonden och AMF Tjänstepension AB. Läs mer på rikshem.se