Rikshem/Dombron gör en investering på 1,7 miljarder i Sigtuna kommun

Rikshem/Dombron köper en femtedel av Sigtunahems hyresbestånd, en femtedel av Sigtuna kommuns samhällsfastigheter och blir delägare i Valsta Centrum. En affär som omfattar omkring 1100 hyreslägenheter och 60 000 kvadratmeter samhällsfastigheter, vård- och omsorgsboende (251 lägenheter och lokaler), skolor och förskolor. Köpeskillingen uppgår till cirka 1,7 miljarder kronor.

- Rikshem ska bli en trygg och långsiktig partner till Sigtunahem och Sigtuna kommun, säger Jan-Erik Höjvall, vd Rikshem/Dombron.

Rikshem/Dombrons uppdrag är att köpa och långsiktigt förvalta hyresfastigheter och samhällsfastigheter. Det ger en trygg och långsiktigt god avkastning till våra ägare, Fjärde AP-fonden och AMF. Detta är den fjärde stora affären det här året där företaget går in som utvecklingspartner till en kommun och det kommunala bostadsbolaget. Tidigare har Rikshem/Dombron genomfört liknande affärer i Halmstad, Västerås och Uppsala.

- Detta är en av de största kommunala fastighetsaffärerna som genomförts i år. Affären ligger helt i linje med vår affärsstrategi och jag hoppas att vi kommer få bli samarbetspartners i fler kommuner inom kort, säger Jan-Erik Höjvall.

- Vi kommer att förmedla våra lägenheter via den kommunala bostadskön i Sigtuna. Vi kommer också att ha ett lokalkontor i Sigtuna kommun med service nära hyresgästerna, säger Stefan Timan, bostadschef på Rikshem/Dombron.

Rikshem/Dombron ska också bygga nya bostäder och vara delägare och vara med och utveckla Valsta Centrum till ett levande centrum.

- Att investera i bostäder och samhällsfastigheter i Sveriges snabbast växande kommuner ser vi som ett bra sätt att långsiktigt förvalta pensionskapital, säger Jan-Erik Höjvall.

Förslaget till affären presenterades på en pressträff idag. Beslut väntas fattas i Sigtuna kommunfullmäktige under oktober.

Savills har varit säljarens rådgivare.

För mer information kontakta:
Jan-Erik Höjvall, vd Dombron, tel 0705-53 80 04, e-post jan-erik.hojvall@dombron.se
Ilija Batljan, vice vd Dombron, tel 0705-18 39 67, e-post ilija.batljan@dombron.se
Stefan Timan, chef bostadsfastigheter, tel 0703-12 43 10, e-post stefan.timan@dombron.se
Annika Bayard, kommunikationsansvarig, tel 010-70 99 341, e-post annika.bayard@dombron.se