Rikshem förvärvar bostadsprojekt i Halmstad

Rikshem utökar sitt fastighetsbestånd med förvärv av en projektfastighet i centrala Halmstad innehållande cirka 189 hyresrättslägenheter som ska stå färdiga under 2021. Rikshem är en etablerad fastighetsägare i Halmstad genom sitt befintliga bestånd av samhällsfastigheter och växer nu med bostäder i staden.

Projektfastigheten Bonden 7 om cirka 9 400 kvm med cirka 189 bostäder förvärvas från I am Home. Hyresrättslägenheterna byggs intill Slottsjorden i centrala Halmstad och fastigheten är en del av ett nytt utvecklingsområde där en ny detaljplan medger utveckling av totalt cirka 500 bostäder samt centrumverksamhet med bland annat kontor, handel och restauranger.

Rikshem har stort fokus på att utveckla sitt bestånd på de tillväxtorter där man redan är etablerad.

- Som en långsiktig fastighetsägare vill vi ha en strategisk mix av samhällsfastigheter och bostäder i de tillväxtorter där vi verkar. I Halmstad har vi redan ett stort bestånd av samhällsfastigheter och jag ser fram emot att nu komplettera beståndet med nybyggda hyresrättslägenheter i bra läge, säger Håkan Carlsson, Fastighetschef för Rikshem i Halmstad.

Byggnaden omfattar ett helt kvarter och ska bli tre till åtta våningar och innefatta lägenheter om 1-4 rum och kök, samt fyra lokaler i markplan.

Rikshem tillträdde fastigheten 1 oktober 2019 och byggstart sker i början av 2020.

Håkan Carlsson, Fastighetschef, Rikshem: 010-70 99 223, hakan.carlsson@rikshem.se

Frida Löwengren, Kommunikatör, Rikshem: 072-050 73 54, frida.lowengren@rikshem.se

Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag. Vi äger, förvaltar och utvecklar bostäder och samhällsfastigheter i utvalda kommuner och erbjuder ett tryggt, trivsamt och flexibelt boende i attraktiva lägen. Rikshem ska vara en långsiktig samarbetspartner till kommuner och ägs av Fjärde AP-fonden och AMF Pensionsförsäkring AB. Läs mer på rikshem.se