Rikshem investerar 1,3 miljarder i Norrköping

Rikshem förvärvar det s k Malmstaden Borgs-beståndet i Norrköping som består av 2 249 lägenheter. Fastigheterna, som omfattar ca 165.000 kvm, är belägna i City, Haga, Ektorp, Skarphagen, Vilbergen samt Hageby.

- Norrköpings kommun är en av våra 65 utvalda tillväxtkommuner i landet där vi vill göra fastighetsinvesteringar, säger Jan-Erik Höjvall, vd Rikshem.

Genom förvärvet blir Rikshem näst största och en ledande aktör på hyresrättsmarknaden i Norrköping efter allmännyttan Hyresbostäder.

- Vår ambition är att vidareutveckla såväl fastigheterna som relationen till våra nya hyresgäster, säger Stefan Timan, chef bostadsfastigheter på Rikshem.

- Vi är glada att kunna sälja till en stor och långsiktig ägare som vill ta vid och fortsätta utveckla fastighetsbeståndet i Norrköping, säger Rasmus Rasmussen, vd i Malmstaden Borgs-bolagen. Vi är även glada för att befintlig personal får möjligheten att följa med fastigheterna och får anställning i Rikshem. Vi kommer nu att satsa på våra övriga fastigheter i framförallt Kalmar, Karlskrona och Malmö.

Kontakt:
Jan-Erik Höjvall, vd, tel 0705-53 80 04, e-post jan-erik.hojvall@rikshem.se
Rasmus Rasmussen, vd Malmstaden Borgs, tel 0709-99 26 31, e-post rasmus@pba.se
Stefan Timan, chef bostadsfastigheter, tel 0703-12 43 10, e-post stefan.timan@rikshem.se
Annika Bayard, kommunikationsansvarig, tel 010-70 99 341, e-post annika.bayard@rikshem.se