• Rikshem/

Rikshem och Läxhjälpen ska hjälpa fler ungdomar nå gymnasiebehörighet i Uppsala

Med stöd från bland annat Rikshem hjälper stiftelsen Läxhjälpen ungdomar runt om i landet att nå gymnasiebehörighet. Genom ett utökat samarbete startar Läxhjälpen nu upp sin verksamhet i Uppsala.

Läsåret 2018/2019 gick var femte elev ut grundskolan utan gymnasiebehörighet. Rikshem har stöttat Läxhjälpen sedan 2015 och är idag huvudpartner till organisationen. Nu utökas samarbetet när stiftelsens läxhjälpsprogram med stöd av Rikshem och andra fastighetsägare lanseras i områdena Gottsunda och Gränby i Uppsala.

Samarbetet med Läxhjälpen stämmer väl in på Rikshems samhällsengagemang där företaget vill bidra till att göra skillnad på de orter och i de områden som de är verksamma i. Förbättrade skolresultat ger bättre förutsättningar för ungdomar att skapa sin egen framtid och bidrar till att minska de sociala klyftorna.

- Vi är otroligt imponerade över det arbete som Läxhjälpen gör och de resultat som det ger. Förutom ett förbättrat skolresultat finns det en styrka i att det är unga vuxna som stöttar och hjälper ungdomarna. Vi är väldigt glada att fortsätta utveckla vårt samarbete med Läxhjälpen och att som huvudpartner kunna bidra till att de nu startar upp sin verksamhet i Uppsala som är Rikshems största ort, säger Malin Bosaeus, hållbarhetschef på Rikshem.

- Att tusentals unga varje år går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet är en av vår tids största samhällsutmaningar. Därför är det både glädjande och viktigt att vi kan fortsätta växa i samarbete med Rikshem. Uppsala är en milstolpe i Läxhjälpens fortsatta spridning över landet, med målet att finnas för fler elever och där det behövs som allra mest, säger Henrik Szabo, Generalsekreterare, Läxhjälpen.

Malin Bosaeus, Hållbarhetschef, Rikshem: 010 13 80 543, malin.bosaeus@rikshem.se

Filip Lindmark, Kommunikatör, Rikshem: 010 70 99 865, filip.lindmark@rikshem.se