Växer i Västerås: Rikshem skapar fler hyresrätter i bästa läge

Rikshem har sedan tidigare 257 hyresrättslägenheter på Öster Mälarstrand och närliggande Lillåudden i Västerås. Nu kompletteras det befintliga beståndet med en projektfastighet innefattande 74 nya lägenheter om 1-3 rum och kök. Projektfastigheten förvärvas av Bonava och lägenheterna ska stå färdiga 2020.

Rikshem äger idag samhällsfastigheter samt över 1200 hyresrättslägenheter i Västerås, bland annat på Öster Mälarstrand. Nu uppförs två ytterligare bostadshus fördelat på 74 lägenheter. Främst handlar det om 1-2 rum och kök men projektet innefattar även ett antal lägenheter om 3 rum och kök. Byggnaderna kommer att miljöcertifieras genom Svanen enligt Nordisk Miljömärkning.

- Vi ser fram emot att kunna erbjuda Västeråsborna fler lägenheter i det här fantastiska området precis vid Mälaren. Lägenheterna kommer vara belägna vid kajen och har sjöutsikt i flera riktningar. Samtidigt är det nära till city och stationsområdet vilket gör att det passar bra för pendlare. Västerås är en viktig tillväxtort där vi vill fortsätta växa. Med de nya lägenheterna kompletterar vi vårt tidigare bestånd av äldre och nyare lägenheter runt om i Västerås, säger Fredrik Edlund, Regionchef Mälardalen på Rikshem.

Fastigheten förvärvas till ett underliggande fastighetsvärde om 143 miljoner kronor. Rikshem tillträder Fastigheten Smugglaren 1 under första kvartalet 2019. Fastigheten erbjuder en total uthyrningsbar area om cirka 3 600 kvm och är belägen i Kajstaden, som en del av den sista etappen i utvecklingen av Öster Mälarstrand.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

Fredrik Edlund, Regionchef Mälardalen, Rikshem: 010-70 99 338, fredrik.edlund@rikshem.se

Frida Löwengren, Kommunikatör, Rikshem: 072-050 73 54, frida.lowengren@rikshem.se