Premiär för SM-veckan i Sundsvall 2009

Report this content

Idrotten får en gemensam SM-vecka. I Sundsvall startar vecka fem 2009 Riksidrottsförbundets, med berörda specialidrottsförbund, och Sveriges Televisions gemensamma satsning där svenska mästerskapen i flera olika idrotter avgörs under en och samma vecka, bland annat skidor, snöskoter och curling.

– Nu sätter vi fokus på svenska mästerskap och får en fantastisk möjlighet att samla små och stora idrotter i ett gemensamt evenemang. Det är svensk idrotts bästa som möts, samtidigt som publiken på plats och framför TV:n kan ta del av mångfalden, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

– Vi tar nu ett första steg på en spännande resa. Potentialen finns där och det ska bli intressent att se hur långt det här kan utvecklas, säger Albert Svanberg, sportchef på SVT.

– Vi är glada och stolta över att Sundsvall ska arrangera den allra första SM-veckan. Vi vill skapa en härlig SM-vecka för både aktiva och publik med bland annat transporter mellan de olika tävlingarna och hel del festligheter runt om kring, säger Anita Bdioui, kommunalråd i Sundsvall.

Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra så många svenska mästerskap som möjligt i så många av Riksidrottsförbundets 68 idrotter som möjligt. SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan Riksidrottsförbundet och Sveriges Television. Under helgen kommer delar av tävlingarna att sändas i SVT. Ambitionen är att SM-veckan ska återkomma varje år, vinter och sommar, och ska kunna genomföras på olika orter i Sverige.

Mattias Claesson
Riksidrottsförbundet