Drive in-idrott ny satsning på ungas villkor

Kom som du är, utan föranmälan och idrotta på dina villkor. Nu startar Riksidrottsförbundets nya satsning Drive in-idrott som ska göra idrotten än mer lockande för flera, och förhoppningsvis nå de som idag inte är aktiva i föreningar. Imorgon inviger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber och Björn Eriksson, landshövding i Östergötland satsningen i Linköping.

– Vi vill göra idrotten attraktiv för fler unga, framförallt för de som idag inte är föreningsaktiva. Drive in-idrott kan vara ett sätt för ungdomar som aldrig idrottat i en förening att upptäcka den. Idrotten spelar en viktig roll i samhällsutvecklingen och det här är ett initiativ att i samverkan med kommunerna gemensamt erbjuda ungdomar flera positiva mötesplatser, säger RF:s ordförande Karin Mattsson Weijber. Drive in-idrotten vänder sig i första hand till ungdomar i åldern 13-20 år och ska genomföras i områden som har ungdomsrelaterad helgproblematik för att erbjuda ungdomar en meningsfull fritidsverksamhet. Till skillnad från traditionell föreningsdriven idrott ska drive in idrotten i första hand genomföras fredag- och lördagkvällar. Ambitionen är att starta 17 satsningar i 7 av RF:s distrikt. Det ska vara enkelt att Drive in-idrotta. Du behöver inte vara ombytt eller föranmäla dig, du deltar på dina egna villkor när det passar. Kunskap och erfarenheter från liknande verksamhet får vi genom ett samarbete med Djurgårdens IF som framgångsrikt bedriver Drive in-fotboll i några av Stockholms förorter. – Vi är mycket glada över samarbetet med RF och vi vill gärna bidra till att utveckla Drive in-idrott på flera olika ställen i landet. Vi har arbetat med fotboll som idrott men i RF:s satsning är det en mångfald av olika idrotter som gäller, säger Patrik Asplund från Djurgårdens IF och Djurgårdsandan. Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber och Björn Eriksson, landshövding i Östergötland inviger satsningen på Drive in-idrott i Linköping tisdagen den 9 juni med en anslutande presskonferens. Idrottens Hus i Vidingsjö, Linköping 16.45-17.15 För mer information kontakta Björn Eriksson Landshövding 0706-26 46 06 Kjell Augustsson Länsidrottschef, Östergötlands Idrottsförbund 0708 – 12 22 73 För mer information om Drive in idrott kontakta Karin Karlsson Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna 070-698 61 75 Riksidrottsförbundet (RF) får 500 miljoner om året för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet. Satsningen som heter Idrottslyftet arbetar för att öppna dörrarna till idrotten för fler barn och ungdomar och utveckla verksamheten så att de väljer att idrotta längre upp i åldrarna. Drive in idrotten är en särskild satsning inom ramen för Idrottslyftet. Mer om Idrottslyftet kan du läsa på www.rf.se

Taggar: