Mikael Santoft går vidare

Riksidrottsförbundets (RF) och SISU Idrottsutbildarnas generalsekreterare Mikael Santoft har meddelat att han lämnar uppdraget som generalsekreterare för de båda organisationerna någon gång efter Riksidrottsmötet i maj 2009.

- Det här är det roligaste jobb man kan ha och jag har haft en fantastisk tid tillsammans med styrelserna och förstås med de båda ordförandena Karin Mattsson Weijber och Rolf Carlsson. Förklaringen är mycket enkel, jag kan inte se att jag fortsätter som generalsekreterare för RF och SISU Idrottsutbildarna till dess jag går i pension och därför måste jag göra ett val nu, säger Mikael Santoft.

- Just nu pågår diskussioner om en rad framtidsfrågor inom idrotten som blir spännande för en efterträdare att ta tag i. Inte minst den som handlar om en samlad elitsatsning där jag är övertygad om att vi är på rätt väg och att idrotten hittar kloka lösningar, fortsätter Mikael Santoft.

Mikael Santoft tillträdde 1997 som förbundsrektor för SISU Idrottsutbildarna och blev därefter generalsekreterare på RF 2003. Sedan 2004 har han varit högste chef för båda organisationerna.

- Det är förstås oerhört tråkigt att Micke bestämt sig för att lämna. Vi har under åren haft ett mycket bra samarbete och Micke har betytt mycket under mina år som ordförande, samtidigt har jag både respekt och förståelse för hans beslut, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

- Jag har jobbat länge med Micke och kan konstatera att det han gjort för SISU Idrottsutbildarna genom åren har varit beundransvärt. Inte minst i statsbidragsfrågan där jag vill påstå att Mickes insatser varit helt avgörande för den positiva situation vi har idag. Jag beklagar att han ska sluta samtidigt som jag vill lyckönska honom, säger Rolf Carlsson, ordförande i SISU Idrottsutbildarna.

Mikael Santoft
Generalsekreterare, Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna