Nytt samarbete stärker svensk idrott – Svenska Spel blir RF:s huvudsponsor

Riksidrottsförbundet har idag gjort klart med Svenska Spel som huvudsponsor. Samarbetet, som ger 60 miljoner kronor över tre år, handlar om att tillsammans skapa världens bästa idrott, både genom en samlad elitidrottssatsning i förbunden och genom ökat fokus på idrottsrörelsens värdegrundsarbete – visionen om ”Världens bästa idrott”.

– Vi är stolta över att kunna presentera en så stark samarbetspartner till RF och idrotten som Svenska Spel. Det är ett viktigt steg för RF att dra nytta av näringslivets intresse för den positiva kraft som svensk idrott utgör. Vi hoppas att det skall vara starten för att på ett övergripande sätt skapa nya ekonomiska möjligheter till nytta för alla förbund, inte minst de små förbunden som ensamma kan ha svårt att nå fram på sponsormarknaden, säger RF:s ordförande Karin Mattsson.

– Svenska Spel väljer att fördjupa samarbetet med RF eftersom vårt engagemang för svensk idrott både handlar om att stödja allt det positiva idrotten åstadkommer för barn och ungdomar och skapa en vass och konkurrenskraftig idrott. För att uppnå det är RF den bästa partnern för oss, säger Margareta Winberg, ordförande Svenska Spel.

Svenska Spel har alltid stått nära idrottsrörelsen och genom det nya samarbetet kommer alla förbund kunna få del av Svenska Spels pengar, men också av deras positiva engagemang för svensk idrott. En del av pengarna ska gå till att utveckla idrottsrörelsens gemensamma värdegrundsarbete, med visionen ”Världens bästa idrott”. Den andra delen av samarbetet handlar om en samlad elitidrottssatsning, som kommer att inkludera särskilda pengar till förbunden.

– Det är också viktigt att fördjupa arbetet med vår gemensamma värdegrund med glädje, demokrati, allas rätt att vara med och rent spel i centrum, förklarar Karin Mattsson. Med pengarna från Svenska Spel, men också deras engagemang kommer vi att kunna lägga mycket mer kraft på det viktiga arbetet.

För ytterligare kommentarer kontakta
RF: Karin Mattsson Weijber, tel 070-600 37 22 eller Mattias Claesson, kommunikationschef, tel 070-598 63 90
Svenska Spel: Andreas Jansson, kommunikationsdirektör, tel 070-330 37 70 eller Anders Hägg, tf vd, tel 0498-26 36 59