RF och regeringen överens om ny samlad elitsatsning

Idag beslutade regeringen att satsa 135 miljoner kronor på en samlad förbundsövergripande elitsatsning inom svensk idrott. Tack vare överskottet från AB Svenska Spels vinst år 2007 finns utrymme för att höja det ordinarie stödet till föreningarna och samtidigt göra en särskild på eliten.

– En samlad elitsatsning är mycket efterfrågad av våra medlemsförbund. Idrottsministern Lena Adelsohn Liljeroth ska ha en stor eloge för att regeringen har fattat beslutet, det här är ett bevis på att regeringen värnar om idrottens självständighet och lyssnar till våra behov. Nu kommer svensk elitidrott att få helt andra förutsättningar att vässa sin konkurrenskraft internationellt. Fler unga talanger i landet får möjlighet till satsning och större chans att nå hela vägen fram till medaljer i olika idrotter, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet har under hösten intensifierat diskussionen om svensk idrotts behov av kraftsamling och en samlad elitsatsning, för att inte tappa mark i den internationella konkurrensen. En elitsatsning ska inkludera direkt stöd till de enskilda specialidrottsförbundens elit- och landslagsverksamhet, och resurser till områden där idrotten gemensamt kan resursoptimera istället för att varje förbund bygger egen kapacitet. Den samlade centrala kompetensen inom Riksidrottsförbundet, Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté ska tas tillvara och vidareutvecklas inom ramen för satsningen.

– Utan den fantastiska breddverksamhet som idag finns idag i svensk idrotts alla föreningar skulle vi inte ha förutsättningarna för en elit. Men eliten är viktig för att inspirera och locka fler att ta del av, och satsa på, idrotten. Allt hänger ihop och därför måste vi satsa på alla fronter. Nu har vi chansen att få till stånd en elitsatsning, i kombination med den starka breddverksamheten, säger Karin Mattsson Weijber.

Karin Mattsson Weijber
Ordförande, Riksidrottsförbundet