Säker finansiering viktigast för idrottsrörelsen

En fortsatt säker finansiering från en reglerad och ansvarstagande spelmarknad. Det är idrottsrörelsens utgångspunkt när det gäller den framtida spelmarknaden.
– Det är från den utgångspunkten vi kommer att analysera förslagen i Jan Nyréns spelutredning, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson.

Drygt två tredjedelar av det statliga stödet till idrottsrörelsen, i första hand till den lokala barn- och ungdomsverksamheten, kommer idag från Svenska Spels överskott. Dessutom är idrotten, via Folkspel och lokala föreningslotterier, också en egen aktör på spelmarknaden. Därför är det naturligt att Riksidrottsförbundet väntat med spänning på Spelutredningens betänkande.

Utredningen föreslår bl a<ul><li>Ett fortsatt statligt monopol, via Svenska Spel, för de mest beroendeframkallande spelen – spelautomater, kasinon och interaktiva nätspel
<li>Fortsatt ensamrätt för ATG att bedriva vadhållning på hästar
<li>Möjlighet för kommersiella intressen att anordna övriga odds- och tipsspel såväl över Internet som hos spelombud
<li>Att Svenska Spel inte längre ska bedriva odds- och tipsspel
<li>En starkare kontroll via blockering av IP-adresser och domännamn och stopp för banktransaktioner</ul>– Vad man snabbt kan konstatera är dels att folkrörelserna tappar möjligheten att utveckla nya spel på nätet, dels att Svenska Spel tappar en viktig del av sin verksamhet. Det innebär att idrottsrörelsen riskerar att förlora stora resurser på de förslag Jan Nyrén lägger – om dagens finansieringssystem finns kvar.

I regeringsförklaringen 2006 sa Fredrik Reinfeldt: ”Idrotten spelar en stor roll i många människors liv vare sig man är aktiv utövare eller intresserad åskådare. Regeringen eftersträvar ett stabilt finansieringssystem och har förtroende för att idrottsrörelsen i större utsträckning kan avgöra hur medlen ska användas.”

– Vi litar på att regeringen lever upp till sitt löfte från 2006, helt oavsett var den landar i spelfrågan, avslutar Karin Mattsson.

För ytterligare kommentarer kontakta Karin Mattsson, tel 070-600 37 22