Unik koalition försvarar specialutformade gymnasieprogram

Behåll möjligheten till specialutformade program i gymnasiet. Motivation, mångfald och flexibilitet måste vara grundstommar i framtidens utbildning. Det var budskapet när en unik koalition bestående av Friskolornas riksförbund, Riksidrottsförbundet, Svensk Näringsliv, Sveriges elevråd och Sveriges Kommuner och Landsting arrangerade ett frukostseminarium på riksdagen.

Seminariet var en reaktion på den nya gymnasieutredningens förslag att ta bort möjligheten till specialutformade program. Utredaren Anita Ferm menar att det är nödvändigt för att garantera en hög och jämn kvalitet.

– Men det finns ingenting som säger att t ex de specialutformade idrottsprogrammen skulle ge en sämre utbildning än de nationellt fastställda programmen, säger RF:s ordförande Karin Mattsson, som undertecknat ett gemensamt uttalande tillsammans med kollegorna i de andra organisationerna. Tvärtom ger möjligheten till specialutformade program ökad motivation som i sin tur bidrar till bättre resultat i alla ämnen.

I det gemensamma uttalandet trycker organisationerna på att den föränderliga värld vi lever i kräver ett utbildningssystem som ger möjligheter till lokalt utvecklingsarbete i samspel mellan skolan, arbetslivet och andra aktörer. Man menar att gymnasieutredningens förslag inte ger tillräckligt utrymme för flexibilitet, nyskapande, kombinationer av utbildningar och förberedelser för ett livslångt lärande.

– Det är också något eleverna vill ha, lägger Karin Mattsson till. Hela elva procent av alla Sveriges gymnasieelever väljer idag ämnet specialidrott som tillval och totalt 20 000 elever går idag på olika specialutformade idrottsprogram.

Karin Mattsson poängterar samtidigt att de specialutformade idrottsprogrammen ofta inte är elitinriktade utan har en bredare profil.

– På många håll handlar det om tväridrottsliga utbildningar med inriktning på t ex ledarskap samt friskvård och hälsa. Idrotten utgör ju också numera en stor och växande arbetsmarknad.

Gymnasieutredningen har varit ute på remiss och ligger nu på departementet för propositionsskrivande. Att döma av reaktionen från de många riksdagspolitiker som deltog på frukostseminariet finns det en god chans att det kommer att bli förändringar innan utredningens förslag blir verklighet.

__________________________________________________________________________________________
För ytterligare information kontakta Kent Lindahl, Riksidrottsförbundet, tel 070-337 55 26.
För ytterligare kommentarer kontakta Karin Mattsson tel 070-600 37 22.