Världens bästa idrott – hjälp oss hitta de lokala hjältarna

Har Sverige världens bästa idrott? Kanske inte idag men vi ska dit. Riksidrottsförbundet har kickat igång arbetet med vision och värdegrundsfrågor där vi gemensamt ska skapa världens bästa idrott. Alla som är medlemmar i en av Sveriges 20 000 idrottsföreningar påverkar hur idrotten ser ut. Och har möjlighet att var med och skapa framtidens idrott.

– Vi vill att svenska folket få upp ögonen för vår unika idrottsrörelse. Det finns 600 000 ledare inom svensk idrott som varje år gör idrottandet möjligt. Att nästan 3,5 miljoner av svenskarna är medlemmar i en idrottsförening visar på idrottsrörelsens kraft. Vi vill påminna Sverige om att vi har en unik bredd i svensk idrott. Och bredden föder eliten, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Materialaren som arbetat 25 år i klubben, föräldern som skjutsar till och från träningar och tävlingar varje vecka eller domaren som vågar ta jobbiga beslut. Över allt finns idrottens vardagshjältar som gör idrotten möjlig.

Har er redaktion skrivit om någon av dem? Tipsa oss gärna om era lokala idrottsprofiler, kända som okända och hjälp oss hitta personligheter från norr till söder.

Maila helena.bjorck@rf.se

Läs mer om Världens bästa idrott på www.rf.se

Visste du att …

… i Sverige är 2 300 000 personer i åldern 7–70 år aktiva i en idrottsförening. 900 000 personer är dessutom passiva medlemmar, eller stödmedlemmar. Nästan hälften av dessa dryga tre miljoner medlemmar är kvinnor (46 %).

… nästan 600 000 svenskar har varit ledare, tränare eller styrelseledamot i någon idrottsförening.

… det är bara tio procent av svenskarna som aldrig tränar. 18 % av alla svenska tränar minst 20 minuter per dag, fem gånger i veckan. 27 % av svenskarna tränar 3-4 gånger i veckan. 29 % tränar 1-2 gånger i veckan.

… nästan tre miljoner svenskar är ute och promenerar minst en gång i veckan. Det är den överlägset mest populära fritidsaktiviteten bland svenskar 7-70 år. Drygt en miljon gympar en gång i veckan och det är ungefär lika många som styrketränar minst en gång i veckan.

(Källa: SCB, Svenska folkets tävlings- och motionsvanor 2007)