Ljuset i tunneln – 2024 blir ett bra år på bostadsmarknaden!

Report this content

Bostadsåret 2023 går mot sitt slut. När vi summerar året ser vi att villapriserna i Uppsala gått ned med 8,5 procent och priserna på bostadsrätter gått upp med 1,7 procent på hela året men dykt de senaste tre månaderna med 6,1 procent.

Bild: Riksmäklaren Uppsala

Det har varit ett omtumlande år på bostadsmarknaden, både för köpare och säljare. Med höjda räntor som en orsak har färre försäljningar än normalt genomförts under 2023.

- Det har varit avvaktande, osäkerheten hur det blir med räntan har gjort att både köpare och säljare har varit extra försiktiga, säger Anne Weyde, fastighetsmäklare på Riksmäklaren i Uppsala.

Fler personer som velat flytta har också fått direktiv från sin bank att de måste sälja först innan de får köpa något nytt.

- Det gör också folk osäkra, även om man får sålt finns ju oron ”tänk om vi inte hittar något nytt”, säger Anne Weyde.

Vid Riksbankens senaste räntebesked lämnade man styrräntan oförändrad på 4 procent. Nu tror många att vi nått slutet på räntehöjningarna, vilket också troligtvis kommer att påverka bostadsmarknaden 2024.

- Jag är försiktigt positiv. Jag tror att det finns ett uppdämt behov av att flytta och vi kommer att få se fler försäljningar under 2024 men bostadsmarknaden kommer nog att öka gradvis. Jag tror också att säljarna har en alltmer realistisk bild på prissättningen vilket kommer att leda till fler affärer och även något fler budgivningar, säger Anne Weyde.

En lättnad och försiktigt positiv syn på framtiden har Anne Weyde även märkt bland kunderna.

- Det känns lite mer positivt och många kunder tror att det kommer att vända nu, säger Anne Weyde.

FRÅGOR TILL MÄKLARE
Anne Weyde
Fastighetsmäklare
Mejl: anne.weyde@riksmaklaren.se

ÖVRIGA FRÅGOR
Ulrika Lööf
Fastighetsmäklare/Delägare/VD
Mejl: ulrika.loof@riksmaklaren.se

Riksmäklaren Uppsala

För oss är fastighetsmäkleri ett förtroendeuppdrag, och vi är stolta över att ha skapat en mäklartjänst som fokuserar på varje enskild kund och kundens unika situation. Vi tror på att bygga relationer med våra kunder och strävar alltid efter att leverera den bästa möjliga servicen.

Riksmäklaren - Mäklaren genom livet

Taggar:

Snabbfakta

Svensk Mäklarastatistik, Uppsala *De senaste 12 månaderna Villapriserna: -8,5 % Bostadsrättspriserna: +1,7 % De senaste tre månaderna har priserna på bostadsrätter sjunkit med -6,1 %.

Citat

Jag är försiktigt positiv. Jag tror att det finns ett uppdämt behov av att flytta och vi kommer att få se fler försäljningar under 2024 men bostadsmarknaden kommer nog att öka gradvis. Jag tror också att säljarna har en alltmer realistisk bild på prissättningen vilket kommer att leda till fler affärer och även något fler budgivningar.
Anne Weyde, Fastighetsmäklare