Marknaden blir hetare i Uppsala!

Report this content

Under maj steg priserna på bostadsrätter med 3,2% och villor med 1,2% i Uppsala. Dessutom steg antalet försäljningar med 13% för villor och 5,7% för bostadsrätter under maj månad.

- Många av de som valt att vänta med sina försäljningar på grund av den svaga marknaden lägger nu ut sina bostäder till salu, kanske de själva lyckats göra ett lyckat köp eller så vill de se om marknaden ändrats till det bättre, säger Micaela McClafferty, fastighetsmäklare på Riksmäklaren i Uppsala.

Under våren har utbudet ökat kraftigt men trots det stora utbudet har priserna fortsatt uppåt, det ser alltså ut som om marknaden är het just nu.

- De bostäder som skiljer sig ur mängden går alltid att sälja till bra priser, och de som ännu inte köpt håller på sina bostäder till de hittat rätt köpare, säger Micaela McClafferty.

Efter ett segt 2023 verkar bostadsmarknaden ta ordentlig fart igen, frågan är om det kommer att hålla i sig året ut.

- Jag tror att den kommer att fortsätta att öka men det är mycket mer jobb vid varje försäljning än vad alla är vana vid, säger Micaela McClafferty.

Vad ska man tänka på som köpare och som säljare just nu i den här marknaden?

- Det är alltid bäst att köpa och sälja i samma marknad. Fall inte för vita väggar och snygg inredning. Titta mer på ekonomin i föreningen, drift för en villa och läget så klart. Många bra köp blir kvar på marknaden och då får spekulanten uppfattningen om att det är något fel på bostaden. Det stämmer inte alls, om det lockar ta reda på mer. Som säljare kan det vara viktigt att ta tag i den sista finishen inför en försäljning så som lister, lösa kontakter med mera.  Köpare kan vara mer kräsna idag då utbudet är så stort, säger Micaela McClafferty.

Riksmäklarens Presskontakt:
Ulrika Lööf
Delägare
Mejl: ulrika.loof@riksmaklaren.se

Riksmäklaren Uppsala

Efter 50 år i branschen har vi en väl beprövad och utvecklad mäklartjänst som tagits fram för att möta efterfrågan på marknaden. För oss är det viktigt att vi håller hög standard under hela försäljningsprocessen, att vi är engagerade, lojala och kunniga. Vi fokuserar på varje enskild kund och kundens unika situation. Vi tror på att bygga långsiktiga relationer med våra kunder som Mäklaren genom livet.

Riksmäklaren - Mäklaren genom livet

Citat

De bostäder som skiljer sig ur mängden går alltid att sälja till bra priser, och de som ännu inte köpt håller på sina bostäder till de hittat rätt köpare.
säger Micaela McClafferty, fastighetsmäklare på Riksmäklaren