Villaförsäljningen i Uppsala gick mot strömmen 2023

Report this content

Det var betydligt färre sålda bostadsrätter i Uppsala under 2023, men Uppsala skiljer sig från landet när det gäller villor där antalet försäljningar ökade i Uppsala jämfört med året innan.

- Många vill fortfarande bo i villa så intresset kommer alltid att finnas bland husköparna, säger Matts Lüllma, fastighetsmäklare på Riksmäklaren i Uppsala.

Bilder: Riksmäklaren

När vi summerar statistiken från hela 2023 ser vi att priserna på villor gått ned med 6 procent i Uppsala län medan priserna på bostadsrätter stigit med 1 procent. En förklaring till den skillnaden kan vi kanske se i antalet sålda bostäder, där Uppsala sticker ut.

- Jag tror att många lägenhetssäljare inte fått de bud de velat ha och därför inte sålt. Det gör ju att både priserna hålls uppe och antalet försäljningar hålls nere. När det gäller villor har fler valt att sälja även om man fått lite mindre betalt, säger Matts Lüllmaa.

Det har varit ett omtumlande år på bostadsmarknaden vilket visat sig i att många köpare har varit försiktiga och avvaktat. Nu inför 2024 tror många att botten är nådd och att det sakta kommer att vända uppåt igen.

- Det kommer fortsatt att vara stort utbud men jag tror att marknaden kommer att vända under 2024. Men det kommer att ta tid då många fortfarande är lite avvaktande med tanke på läget i världen, säger Matts Lüllmaa.

Vad är viktigt att tänka på för köpare och säljare under 2024?

- Som köpare bör du överväga att sälja först och köpa sen. Är du säljare får du vara beredd på att det kan ta lite längre tid att sälja, snegla inte på vad grannen fick för 1,5 år sedan utan titta bara på färsk statistik och lita på din mäklare, säger Matts Lüllmaa.

Frågor till Matts:
Matts Lüllmaa
Fastighetsmäklare
Mejl: matts.lullmaa@riksmaklaren.se

Riksmäklarens Presskontakt:
Ulrika Lööf
Delägare
Mejl: ulrika.loof@riksmaklaren.se

Riksmäklaren Uppsala

Efter 50 år i branschen har vi en väl beprövad och utvecklad mäklartjänst som tagits fram för att möta efterfrågan på marknaden. För oss är det viktigt att vi håller hög standard under hela försäljningsprocessen, att vi är engagerade, lojala och kunniga. Vi fokuserar på varje enskild kund och kundens unika situation. Vi tror på att bygga långsiktiga relationer med våra kunder som Mäklaren genom livet.

Riksmäklaren - Mäklaren genom livet