Pressinbjudan till Fadimedagarna med start 17 jan 2016.

VÄLKOMMEN TILL FADIMEDAGARNA med start 17 jan 2016.

Den 21 januari är det 14 år sedan Fadime Sahindal blev hedersmördad av sin far i Uppsala. För att minnas och hedra Fadime kommer Riksorganisationen GAPF, Glöm Aldrig Pela och Fadime, att tillsammans med drygt 80 andra organisationer att organisera en rad aktiviteter i bland annat Stockholm, Uppsala, Göteborg, Örebro, Malmö, Karlstad, Gävle, Gamleby, Linköping, Söderhamn, Avesta, Västerås, Karlskrona, Norrköping och, för första gången, i Helsingfors.

Aktiviteterna omfattar bland annat Fadimes Minnesgala på Berns Salonger den 17/1, en internationell konferens i förstakammarsalen i Sveriges Riksdag den 20/1, kransnedläggning i Uppsala den 21/1, samtal, föreläsningar, musik, och teater.

Talare på Berns den 17 januari är bland andra inrikesminister
Anders Ygeman (S), Beatrice Ask (M), samt internationella gäster m.fl.

• Under Minnesgalan på Berns den 17 januari kommer vi bland annat att uppmärksamma projektet Bortförda Barn, Mot Barn- och Tvångsäktenskap som GAPF driver med stöd av Länsstyrelsen i Östergötland och ”oskuldskontroller”. Vi inviger också Pela och Fadimestödjouren samt Nationell stödlinje på galan.
  • Under konferensen i Riksdagen kommer vi att visa på behovet av att hedersbrott får en egen brottsrubricering. ”Vi vill uppmärksamma politiker och andra berörda på vikten av att hedersvåld får en egen brottsrubricering” säger GAPFs ordförande Sara Mohammad.

Mer information på www.gapf.se

Riksorganisationen GAPF- Glöm Aldrig Pela och Fadime.
Kontakt: Sara Mohammad 070-441 1075 eller 08-711 6032

Pressackreditering:  press@gapf.se