Arbetsförmedlingens utbildningar kan anpassas bättre till arbetsmarknadens behov

Arbetsförmedlingen kan förbättra arbetet med att anpassa sitt utbildningsutbud så att det bättre svarar mot vad som behövs runt om i landet. Genom att utveckla behovsanalysen på lokal nivå och genomföra mindre omfattande regionala upphandlingar kan arbetsmarknadsutbildningarna anpassas bättre till behoven.

Riksrevisionen har granskat om Arbetsförmedlingen har anpassat arbetsmarknadsutbildningarna så att de möter arbetsmarknadens behov på ett lokalt och regionalt plan. Effekterna av arbetsmarknadsutbildning har minskat kraftigt under en tioårsperiod. Granskningen visar att Arbetsförmedlingen inte är tillräckligt flexibel när det gäller vad som ska upphandlas och när det ska ske. Utbildningarna anpassas därför inte till de olika regionala och lokala behov som finns. Resultatet kan bli att det behövs utbildningar som de upphandlade avtalen inte täcker in.

– Arbetsförmedlingen har inte fullt ut lyckats med utmaningen att erbjuda utbildningar som motsvarar både de arbetssökandes och arbetsgivarnas behov. Det finns mycket att vinna på en större anpassning av arbetsmarknadsutbildningarna till de regionala och lokala behoven, säger riksrevisor Margareta Åberg.

Riksrevisionen har också jämfört utbudet av arbetsmarknadsutbildning med Arbetsförmedlingens prognoser. Undersökningen visar att upp till en tredjedel av utbildningarna i enskilda län är upphandlade för yrkesområden där kompetensen inte efterfrågas. Även det motsatta förhållandet råder – att upp till en tredjedel av utbildningarna inte upphandlas trots att det finns ett behov. De branscher där det är vanligast att arbetsmarknadsutbildning inte är upphandlad samtidigt som det finns en efterfrågan är kylmontör, bygg- och ventilationsplåtslagare samt bilmekaniker. De utbildningar som i högst grad är upphandlade utan att prognoserna visar på en efterfrågan är lokalvård, försäljning inom dagligvaruhandel och lagerarbete.

Riksrevisionen rekommenderar Arbetsförmedlingen att förbättra sitt arbete med behovsanalysen på lokal nivå så att förmedlingskontoren blir mer involverade. Arbetsförmedlingen bör också överväga att i större utsträckning genomföra mindre omfattande, regionalt initierade upphandlingar av arbetsmarknadsutbildning.

Fakta
Arbetsmarknadsutbildning är en yrkesinriktad utbildning som upphandlas av Arbetsförmedlingen. Många utbildningsanordnare är privata företag, men det finns även andra typer av aktörer. Cirka 39 400 personer deltog i arbetsmarknadsutbildning 2014. Andelen deltagare som 2014 hade fått arbete 90 dagar efter avslutad arbetsmarknadsutbildning var 27,1 procent. Av dessa hade 15,9 procent fått ett arbete utan stöd.

Riksrevisor: Margareta Åberg
Projektledare: Erik Trollius, tel 08-5171 40 46
Pressekreterare: Pernilla Eldblom, tel 08-5171 42 00

Ladda ned eller beställ rapporten
Rapporten kan laddas ned eller beställas från Riksrevisionens webbplats www.riksrevisionen.se. Här finns även högupplösta bilder.