Bistånd med otydligt resultat

Helstatliga Swedfund har i enlighet med regeringens uppdrag gjort lönsamma investeringar i utvecklingsländer. Investeringarnas utvecklingseffekter har dock inte preciserats och följts upp tillräckligt. Resultatet av biståndet är därmed inte tydliggjort.

Riksrevisionen har granskat hur Swedfund International AB uppfyller sitt uppdrag: att bidra till rättvis och hållbar global utveckling. Granskningen visar att bolagets investeringar inte har styrts tillräckligt av projektens förväntade biståndseffekter. Bolaget har förbättrat sitt arbete, men de utvecklingseffekter som formuleras i investeringsbesluten är ofta övergripande och svåra att följa upp. Regeringen har gett bolaget omfattande kapitaltillskott vid flera tillfällen, trots att man inte gjort någon finansiell analys för att ta reda på bolagets faktiska kapitalbehov. Inte heller har regeringen redovisat någon långsiktig strategi för bolaget. Riksrevisionens granskning visar dessutom att kapitalförvaltningen är bristfällig och behöver ses över. – Swedfund måste utveckla målformuleringarna och uppföljningen för att säkerställa att bolaget uppfyller kravet om utvecklingseffekter. Regeringen bör också analysera bolagets kapitalbehov och i samband med det redogöra för riksdagen om bolagets inriktning, storlek och roll i utvecklingssamarbetet, säger riksrevisor Eva Lindström. Swedfund har även investerat i fonder med säten i så kallade tax havens, ibland kallade skatteparadis. Det kan ifrågasättas om det ligger i linje med bolagets uppdrag. – Regeringen bör utforma riktlinjer för om och i så fall hur staten ska ha engagemang i ”tax havens”, avslutar Eva Lindström. Fakta: Swedfund International AB är ett helstatligt bolag som ska bidra till att nå målen för Sveriges politik för global utveckling. Detta ska göras genom investeringar i form av aktier, lån och garantier i utvecklingsländer och länder i Östeuropa som inte är EU-medlemmar. Swedfunds investeringsvolym har ökat från 426 miljoner kronor 2003 till 1 475 miljoner kronor 2008. Investeringar i form av lån och via riskkapitalfonder har ökat, i förhållande till direktinvesteringar i aktiekapital. Enligt ägaredirektiven ska bolaget undvika konkurrens med kommersiella finansiella aktörer på marknaden. Sedan bolaget bildades 1991 har staten tillskjutit ca 1 400 miljoner kronor. Rapporttitel: Swedfund International AB och samhällsuppdraget (RiR 2009:4) Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se Riksrevisor: Eva Lindström, 08-517 140 20 Projektledare: Gunilla Lundquist, 08-517 142 52, 073-445 22 52