Oklar roll för Svensk Exportkredit

Det statliga bolaget Svensk Exportkredit (SEK) har tillåtits växa utan att regeringen tagit ställning till dess övergripande roll. Uppdraget inkluderar numera i stort sett allt inom finansiell verksamhet utom utlåning till privatpersoner. Bolaget, som fick en framträdande roll under den senaste finanskrisen, har vuxit kraftigt de senaste åren. Organisationen har inte anpassats till expansionen.

Riksrevisionen har granskat SEK, vars uppdrag är att främja verksamhet med svenskt intresse som är direkt eller indirekt kopplad till svensk export. Det breda uppdraget, kombinerat med bolagets ekonomiska mål som är relativt lågt satta, har gett SEK ett stort handlingsutrymme. Bolaget har använt detta och blivit framgångsrikt inom många olika områden. Samtidigt förekommer det verksamhet utan koppling till vare sig Sverige eller export. SEK har bland annat finansierat potentiella konkurrenter till svenska exportföretag samt finska och baltiska kommuner.

– Regeringen har inte varit tillräckligt tydlig i sin styrning. Regeringen bör göra en översyn av SEK:s uppdrag och med det som utgångspunkt se över de ekonomiska målen, säger riksrevisor Eva Lindström.

Sedan 2005 har bolagets balansomslutning ökat med 165 miljarder kronor och antalet anställda med 44 procent. Verksamheten har vuxit snabbare än det administrativa stödet, vilket har orsakat brister i de interna rutinerna, till exempel vad gäller bolagets värdering av tillgångar och skulder. SEK:s styrelse bör på ett bättre sätt följa upp bolagets arbete med att hantera risker i verksamheten samt besluta om en tydlig policy för hur likviditeten i bolaget ska förvaltas.

Fakta: AB Svensk Exportkredit (SEK) bildades 1962 och är ett helstatligt bolag som har till uppdrag att på kommersiella grunder bedriva svensk och internationell finansiell verksamhet för att främja verksamhet med svenskt intresse som är direkt eller indirekt kopplad till svensk exportindustri, inklusive svensk infrastruktur, och i övrigt stärka det svenska näringslivets internationalisering och konkurrenskraft. Verksamheten omfattar främst exportkrediter och andra krediter i olika former till företag och finansiella institutioner samt offentlig sektor. Vidare förekommer förmedling av kapitalmarknadstransaktioner för företag samt rådgivning. Bolaget finansierar verksamheten genom upplåning på den internationella kapitalmarknaden. SEK har en balansomslutning på 371 miljarder kronor. Av alla de statligt helägda bolagen har bara Vattenfall AB större balansomslutning.

Rapporttitel: AB Svensk Exportkredit (RiR 2010:15)

Riksrevisor: Eva Lindström, 08-517 140 20
Projektledare: Gunilla Lundquist, 08-517 142 52, 073-445 22 52