Riksrevisionens styrelse: Åtgärder behövs för ett hållbart fiske

Riksrevisionens styrelse anser att det behövs en översyn av statens insatser för att säkerställa ett hållbart fiske. Regeringens uppföljning av fiskeripolitiken och återrapporteringen till riksdagen behöver också förbättras.

Riksrevisionen presenterade i november 2008 en granskning om statens insatser för ett hållbart fiske. Granskningen visar att statens samlade insatser för fiskeripolitiken inte har varit effektiva. I flera väsentliga avseenden rör sig Sverige bort från målen för fiskeripolitiken. Skälet till detta är att olika stöd och bidrag till fisket motverkar varandra och att regeringen inte prioriterat mellan olika motstridiga mål. Granskningen visar också att det finns ett nationellt handlingsutrymme inom EU:s gemensamma fiskeripolitik som inte har utnyttjats på ett effektivt sätt. Riksrevisionen konstaterar också att det saknas viktig analys och återrapportering och det gör det svårt att veta vilka styrmedel som effektivast leder fram till målen.

Riksrevisionens styrelse föreslår att riksdagen ska tillkännage för regeringen att den bör återkomma till riksdagen med förslag till ändringar av lagstiftningen och andra åtgärder som är nödvändiga för att fiskeripolitiken kan genomföras på ett effektivt sätt. Det nationella handlingsutrymmet bör också användas i ökad utsträckning. Styrelsen föreslår även att riksdagen ska tillkännage för regeringen att regeringen i ökad utsträckning bör genomföra regelbundna analyser och uppföljningar av fiskeripolitiken för att bättre kunna bedöma om de olika styrmedlen är kostnadseffektiva och leder till ökad måluppfyllelse. Resultatet bör återrapporteras till riksdagen.

Fakta: Riksrevisionens styrelse beslutade den 21 januari 2009 att med utgångspunkt i tidigare publicerade granskningar överlämna två framställningar och tre redogörelser till riksdagen:
Statens styrning av kvalitet i privat äldreomsorg 2008/09:RRS13 (framställning). Statens insatser för ett hållbart fiske 2008/09:RRS15 (framställning). Stöd till start av näringsverksamhet 2008/09:RRS16 (redogörelse). Kasernen fastighetsaktiebolag 2008/09:RRS17 (redogörelse). Utanförskap och sysselsättningspolitik 2008/09:RRS18 (redogörelse). Framställningar innehåller förslag till riksdagsbeslut medan redogörelser överlämnas till riksdagen för information. Dokumenten publiceras på www.riksdagen.se under vecka 5.

Kontaktpersoner:
Eva Flyborg (fp), ordförande i Riksrevisionens styrelse, tel. 070 531 1734