Riksrevisionens styrelse: Skyddet av farligt gods behöver stärkas

Transporter av farligt gods är sårbara för terrorism eller andra skadegörelser. För att förebygga sådana hot anser Riksrevisionens styrelse att ansvaret för tillsynen behöver regleras och skyddslagstiftningen ses över.

Riksrevisionen presenterade i december 2008 en granskning om regeringen och de ansvariga myndigheterna har skapat tillräckliga förutsättningar för att transporter av farligt gods kan skyddas mot hot, som till exempel terrorattentat. Granskningen visar att det finns en otydlig ansvarsfördelning mellan myndigheter kring tillsynen av skyddsåtgärder samtidigt som samverkan mellan transportmyndigheterna är outvecklad. Av granskningen framkommer också att den nationella sektorsövergripande skyddslagstiftningen ger ett svagt stöd för skyddet för transporter av farligt gods.

Eftersom attacker mot farligt gods kan få förödande konsekvenser för samhället anser Riksrevisionens styrelse att det är av avgörande betydelse att de som transporterar farligt gods har ett fullgott skydd för sin verksamhet och att tillsynen över dessa skyddsåtgärder är tillfredsställande. Styrelsen anser också att skyddsbestämmelserna inom området måste vara utformade på ett sätt så att hot kan undvikas i den mån det är möjligt. Styrelsen föreslår därför att riksdagen begär att regeringen återkommer med förslag till riksdagen om reglering av tillsynen över skyddet för transporter av farligt gods samt att lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. och säkerhetsskyddslagen (1996:627) ses över så att möjligheterna att skydda farligt gods kan öka.

Fakta: Riksrevisionens styrelse beslutade den 18 februari 2009 att överlämna en framställning och en redogörelse till riksdagen: Skyddet för farligt gods 2008/09:RRS22 (framställning) och Skyddat arbete hos Samhall – Mer rehabilitering för pengarna(redogörelse). Framställningar innehåller förslag till riksdagsbeslut medan redogörelser överlämnas till riksdagen för information. Dokumenten finns på riksdagens hemsida www.riksdagen.se under vecka 9. Riksrevisionens granskningsrapport finns på www.riksrevisionen.se.