Riksrevisorerna presenterar sin årliga rapport

I Riksrevisionens årliga rapport redovisar riksrevisorerna de viktigaste iakttagelserna från det gångna årets granskningsverksamhet. Årets rapport tar upp flera reformer och omvärldshändelser som har präglat den statliga verksamheten de senaste åren.

Förändringar inom arbetsmarknadsområdet
Riksrevisionen har gjort ett antal granskningar inom arbetsmarknadsområdet. Regeringen har genomfört omfattande förändringar för att öka arbetskraftutbudet och sysselsättningen. Exempel på åtgärder är att arbetslöshetsförsäkringen ändrats, jobbcoacher och jobbskatteavdrag har införts och sjukförsäkringssystemet har reformerats.
Granskningarna har inriktats på styrning, genomförande, utvärdering och redovisning. En slutsats är att styrningen kan förbättras. Begreppet utanförskap är inte preciserat och även målen för programmen är ofta otydliga. Även genomförandet kan förbättras, till exempel behövs det tydligare information om jobbskatteavdraget.
Det behövs också fler effektutvärderingar av arbetsmarknadspolitiska insatser som underlag för styrning och förändring inom arbetsmarknadsområdet.

Risker i statens ekonomiska åtaganden
I rapporten tas även upp att det finns risker i statens verksamhet som inte blir väl belysta i rapportering och uppföljning. Finanskrisen visar på vikten av att riksdagen får korrekt, begriplig och fullständig information om risker och åtaganden i statens ekonomi. Regeringens rapportering till riksdagen har förbättrats, men det finns fortfarande åtagande och förpliktelser som inte rapporteras tydligt trots att de kan få en stor inverkan på ekonomin. Ett exempel är de garantiåtaganden som staten utfärdat under finanskrisen och som skulle innebära en stor belastning på statsfinanserna om de infrias.
Riksrevisorerna pekar också på risker i skattesystemet, till exempel bristande skattekontroll och riskfyllda skatteuppskov.

Försäljning av statliga bolag och regeringens ägarförvaltning
De senare åren har regeringen sålt flera statliga bolag. Regeringskansliet var initialt inte tillräckligt förberett men kompetensen har ökat efterhand och försäljningsprocesserna har successivt förbättrats.
Vad gäller ägarförvaltning konstaterar riksrevisorerna flera brister i styrningen. Både samhällsmål och ekonomiska mål behöver förtydligas av regeringen. Målkonflikter kan uppstå mellan samhällsuppdrag och ekonomiska mål och bolagen prioriterar då ofta de ekonomiska målen.
Riksrevisorerna konstaterar också att bolagens akter i Regeringskansliet ofta innehåller mycket lite information, vilket försvårar insynen.

Omstruktureringen av den statliga förvaltningen
De senaste åren har en rad myndigheter slagits samman, avvecklats eller omlokaliserats. Syftet har i flera fall varit att skapa en mer enhetlig handläggning och effektiv förvaltning. Granskningarna visar att förutsättningarna för enhetlighet har ökat men att syftet ännu inte har nåtts.

Rapporttitel: Riksrevisorernas årliga rapport 2010 (RiR 2010:12)

Riksrevisor: Eva Lindström, 08-517 140 20
Riksrevisor: Claes Norgren, 08-517 140 30